
I går morse presenterade Carl Strufve, Nordenchef på Grosvenor Europe, som är fastighetsägare för Lidingö Centrum, deras visioner för utvecklingen av centrum på ett frukostmöte med Lidingö Näringsliv.
– Vi kommer att fortsätta utveckla och förbättra Lidingö Centrum, berättar Carl Strufve. Vi har det senaste året redan gjort en rad åtgärder som att förbättra brandskydd, miljön, bytt ut armaturer mot LED-belysning, målat, reparerat etc. Och vi har ett nytt profilprogram med ny logga mm.
På frukostmötet berättade Carl Strufve dels om de uppdaterade utvecklingsplanerna för Lidingö Centrum på kort sikt, dels om de visioner Grosvenor Europe har på lång sikt för området.
Klart är att det så kallade ”Lejongapet” är skrotat. (se tidigare artiklar i Lidingö Nyheter här och här)
Planen för den närmaste tiden går ut på att stärka Lidingö Centrums utbud av handel, caféer och restauranger. Lokalerna i gamla biblioteket kommer att hyras ut och det är klart att det blir två restauranger i anslutning till terrassen och att övriga lokaler blir någon form av kontor, eventuellt vårdcentral eller tandläkare. Men planerna på att lägga en skola där är nedlagda.
Det befintliga parkeringsgaraget utanför Coop kommer också att renoveras och snyggas till under nästa år.
På längre sikt går tankarna om att utveckla Lidingö Centrum genom att komplettera de befintliga byggnaderna för att tillföra fler verksamheter inom friskvård, nöjen, butiker och handel av olika slag, samt nya kontor, samtidigt som parkeringsbehovet ska tillfredsställas.
Denna etapp, som ännu bara är på planeringsstadiet, består i att bygga ett hus på tomten bredvid Polishuset/Lidingö Outlet/Vården i Centrum, där det idag är en parkering. Tanken är att det ska inrymma butiker på nedre plan och en inomhusparkering innanför. Ett mindre hus är tänkt att byggas på tomten med stadshusparkeringen, som också ska innehålla parkering och butiker. Hur resten av stadshusparkeringen ska planeras är inte bestämt.
Eftersom dessa idéer måste detaljplaneras återstår mycket arbete innan de kan bli verklighet. Om det blir som Grosvenor tänker kommer 7 500–8 000 kvm av nya butiks- och kontorsytor att skapas.
All ny bebyggelse är tänkt att vara låga hus med liknande utformning som övriga delar av centrum med syfte att behålla den småskaliga stadsmiljön kompletterat med en bättre access och närhet till parken.
– Visionen är att Lidingö Centrum ska vara en mötesplats med brett utbud, där man kan mötas och göra alla typer av ärenden. Det ska finnas butiker för mat, mode, hälsa, detaljhandel, sällanköpsvaror, restauranger, kultur, service, kontor och aktiviteter, säger Carl Strufve.
Ytterligare planer är att ge plats för ytterligare en matvarubutik, för att skapa alternativ och konkurrens. Man kan också tänka sig att ge Systembolaget större lokaler. Önskemål finns också på butiker för kosmetik, skönhet och ungdomskläder. Däremot finns inga planer på att bygga fler bostäder i centrum.

– Vår tanke är att centrum ska fylla andra behov än boende för Lidingöborna, säger Carl Strufve. Grunden för vårt utvecklingsarbete såväl på kort som lång sikt är att stärka Lidingö Centrums position som naturliga ökärna dit många öbor känner sig bekväma att ta sig för att uträtta ärenden, roa sig och handla. Målgruppen är de som bor på ön. Huvudsaken är att vi och de som etablerar sig i centrum har en gemensam långsiktighet.
Tycker att det redan finns för mycket caféer och matställen i centrum. Skulle vara bättre med lite fler möjligheter till kläder och inredning. Ett Clas Ohlson eller Åhléns hade varit det ultimata.