
När Walt Disney Company tog över Star Wars som produkt från George Lucas under 2014 var det delade meningar om vad det skulle innebära. Filmer och serier var en självklarhet, men för många var datorspelens framtid osäker - Disney har inte haft en särskilt anmärkningsvärd närvaro hos den digitala spelmarknaden sedan 90-talet.
Disney gjorde valet att licensiera ut Star Wars-spelen till Electronic Arts (EA), med hoppet om högkvalitativa spel som regelbundet skulle lanseras på spelmarknaden. Resultatet blev ett spel liknande ett casino som Sverige var nära på att utreda huruvida det bröt några lagar eller inte. Detta spel var Star Wars Battlefront II, utvecklat av DICE i Stockholm och publicerat av EA.
Star Wars Battlefront II (2017)
Efter succén som var Star Wars Battlefront i 2015 från EA, var det många som såg fram emot vad tvåan skulle innehålla. Företaget hade hittills endast lanserat ett par Star Wars-spel med ursäkten att denna titel skulle bli deras magnum opus, vilket betydde att de behövde fokusera på det. Många uppdateringar lovades, men en plan att släppa dessa under många års tid.
Problemet blev dock att EA försökte smyga in en girighet som var vanlig i många av deras andra spel, något som inte uppskattades av varken spelare eller, mycket värre, Disney - företaget ville undvika negativ press gällande Star Wars inför den film som skulle ha premiär knappt en månad efter spelet lanserades.
EA har haft en lång historia av mikrotransaktioner i sina spel, något de byggde upp under flera år. Det startade litet, men standarden är nu att en spelare förväntas spendera priset av ett sel många gånger om efter köp. Ett misstag EA gjorde var dock att de trodde deras vanliga publik som var vana vid denna typ av praxis, var den samma som skulle spela deras nya Star Wars-spel. De hade fel.
Reaktionen från spelarna blev ett ramaskri som hördes av flera regelverk i världen, och ses som anledningen till att så kallade “loot-lådor” blivit strikt reglerade i både Asien och Eurpoa. EA var snabba att stänga ner alla sina mikrotransaktioner i spelet så det inte längre var möjligt att spendera pengar i det. Kort därefter sa VD:n för EA att de endast skulle fokusera på spel från egna IP, snarare än licenser som till exempel Disneys Star Wars.
Spelet hade ett par år av support med uppdateringar och strikt utlovade funktioner innan det blev övergivet av EA. Som en sista väg att tjäna lite extra pengar på projektet så valde de under 2020 att lägga ut spelet hos nätbutiken Steam, den största spelbutiken för datorspel. Innan detta så var det få som spelade spelet, men det fick en kort tid med fler spelare tack vare Steam, med räknat 12 000 spelare från just Steam, och uppskattat något fler via andra plattformar.
Men så hände något oväntat. Spelet slog rekord i antal spelare, antal sälj, och även före detta utvecklare av spelet vände sig tillbaka till det.
Åtta år av tystnad, plötsligt bruten
EA hade från början en exklusivitetslicens med Disney angående Star Wars-spel. Under tio år, från 2014 till 2024 var det endast EA som hade lov att lansera Star Wars-spel. Men efter Battlefront II var EA inte längre intresserad av att göra fler av dessa spel då de inte kunde pressa spelare på lika mycket pengar som de gjort i sina andra spel.
Supporten för produkten övergavs, och förutom enstaka rabatter hos Steam periodvis var spelet i princip dött i aktivitet. Steam har ett verktyg där det är möjligt att se hur många som spelar ett spel via Steam, och under ett halvt årtionde var spelet stadigt runt 1 000 spelare - ingen bra siffra för ett så storslaget spel.
Däremot hände något under maj 2025. Startat främst av australiske YouTube:rn Bombastic (riktiga namn Andrew), kom det en stor våg av intresse för en uppföljare till spelserien i form av ett rop för Star Wars Battlefront III (3). Flera andra streamers och andra på YouTube följde med i ropet, där fans av Star Wars-spel uppmanades till att spela Star Wars Battlefront II (2) under en viss helg i maj och skriva “Battlefront 3” i spelets chat.
Tack vare Steams verktyg sågs det att rekordet slogs för antalet samtidiga spelare: 18 000 spelare var inloggade samtidigt och spelade, med uppskattat 10 gånger fler totalt över alla plattformar. Det är däremot svårt att räkna exakt antal spelare via EA App, Xbox och Playstation. Ex-utvecklare av spelet var snabba på att ge information om en uppföljare var möjlig, till vilket svaret var troligtvis nej.
Däremot hände något mer i juni. Med sista avsnittet av Star Wars: Andor ville många ha mer av Star Wars-märket. En väl placerad rabatt av spelet på Steam ledde till att rekordet slogs igen. Över 35 000 samtidiga spelare på Steam, och över 3 miljoner dollar i sälj. Kan EA fortsätta att ignorera Star Wars-märket?
