MP: Moderaterna måste sluta fara med osanning, del femtioelva: Vindkraften

Debatt20 oktober 2021 kl 04.436

Moderaterna och Daniel Källenfors är ute med en ny omgång skrämselpropaganda i sociala medier. Budskapet är forcerat och effektsökande. Och i vanlig ordning helt osant: Miljöpartiet, hävdar man, vill bygga stora ”stålskogar” av vindkraftverk i Stockholms skärgård.

Men inga vindkraftverk ska byggas till havs i Stockholms skärgård. Vi tar det igen: exakt noll stycken havsbaserade vindkraftverk planeras för Stockholms skärgård. Det kan vem som helst verifiera på Havs- och Vattenmyndighetens hemsida.

En storskalig utbyggnad av vindkraften i Stockholms skärgård är inte heller något som Miljöpartiet vill se. Miljön är alldeles för känslig – och för betydelsefull för människor – för storskalig exploatering. För de planer som finns för andra delar av Sverige hänvisas i regel till platser på flera mil från land, där det blåser mest och i syfte att störa så lite som möjligt

Det är en princip som Miljöpartiet omhuldar, liksom att planläggning ska ske i bred samverkan med stor hänsyn till biologisk mångfald och lokala intressen. Det kommunala vetot ska kvarstå, tvärtemot vad moderaterna påstår helt utan grund – och vi har därtill föreslagit en skärpning av praxis som ska ge kommuner rätt att komma in direkt, i första skedet av en planprocess.

Det är alltså på tom luft – ren desinformation – som Moderaterna i Region Stockholm dragit igång ännu en medieapparat. Det är djupt ohederligt och frågan som väljarna bör ställa sig inför valet är: Kan man lita på ett parti som håller på så här? Lidingös väljare förtjänar bättre.

Robert Österbergh (MP)
Wiktoria Wittboldt (MP)
Patrik Sandström (MP)

Kommentarer

  1. Moderaterna ”lobbar” för kärnkraft på alla sätt de kan. Varför inte ta till lögner också! Det är deras metod att vinna de ungas röster.
    Vi som har några år på nacken minns dock Chalk River, Harrisburg, Tjernobyl, Sellafield, Fukushima samt ett otal andra incidenter då kärnkraftens verkningar skakat om världen. Men det har vi glömt nu och med det som kallas ”nya generationen” kärnkraftsaggregat blir allt sååå bra. Grejen är bara att tekniken inte finns och kommer att ta decennier att få fram. Med dagens takt av CO2 utsläpp har vi då redan skapat 1,5-2 graders uppvärmning med oanade följder! Vi alla måste agera NU och kraftigt minska vår konsumtion av bränsle, kött och kläder. Vi måste också öka vind- och solkraft. När skall människor ta till sig detta?

    1. Om det är CO2 du är rädd för, då måste du också se till att alla elbilar/hybrider med dagens batteriteknik inte får säljas i över huvudet taget. De är en miljökatastrof större än dieselgate…

      Bara så du har tänkt på allt 😉 Och inser att du vill tillbaka till stoneage.

    2. Det verkar som folket blir mer-och-mer välinformerat, MP hamnar under riksdagsspärren andra väljarbarometern på raken..

    3. Så sant, och då kan inte Stockholms skärgård vara fredad! Skärgården är lika värd i hela Sverige. Man måste väl ändå tänka på fördelarna med närheten till staden som förbrukar mest av alla våra städer. Effekt förluster blir minimala. Klimateffektivitet kallas det.

  2. Svar till Lars Hedberg:
    Skall jag tolka ditt inlägg att DU inte är rädd för CO2 utsläppen? Antingen är du dåligt informerad eller en klimatförnekare. Är du dåligt informerad så uppmanar jag dig att läsa på om CO2 konsekvenserna t ex i DN:s klimatserie. Är du klimatförnekare så spiller jag inte tid att argumentera. Tiden lär ge svar.
    Jag har inte pratat batteriteknik med dig men jag träffade chefen för batteriteknik på Volvo Cars igår. Det var mycket intressant hur de ser på framtidens batteriutveckling, det finns hopp! Din slutkommentar om stoneage är bara pinsam!

    1. Bra Ibb! Håller helt med dig.

      Lars Hedbergs blandar ihop korten på ett tendentiöst och inte särskilt fruktbart sätt här. Alla studier visar att över livscykeln, alltså inklusive produktionen, så släpper en elbil ut mycket mindre CO2 än en bensin/dieselbil. Detta gäller även om det inte är förnybar energi som används vid tillverkningen.

      Om förnybar energi används i tillverkningen – vilket är fallet i Teslas Gigafactory, som även tillverkar litium-jonbatterier – så är elbilens fotavtryck avsevärt mycket lägre.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *