Miljöpartiets antibilism kommer inte att bli verklighet på Lidingö

Debatt27 april 2021 kl 05.229

Med nuvarande teknikutveckling kommer förbränningsmotorn sannolikt att vara obsolet inom en snar framtid. Det gör Miljöpartiets bilhat ännu mer obegripligt. 

Politiken ska underlätta för Lidingöborna och inte tvinga medborgare att välja ett färdsätt framför ett annat, vilket Miljöpartiets skadliga politik och lobbyism leder till både på lokal och nationell nivå.

I de nya bostadsområden som Miljöpartiet är med och bygger i Stockholms stad finns inte plats för bilar, utan invånarna hänvisas till cykel, att gå till fots eller att resa kommunalt. I Stockholm förvandlar Miljöpartiet bilvägar till cykelgator, parkeringsplatser trollas bort och nybyggda bostadsområden byggs enbart för cykel och kollektivtrafik. Stockholms stad har under Miljöpartiets styre utvecklats till en blandning mellan cirkus och hinderbana.

Men miljövänliga elbilar behöver bilvägar och parkeringsplatser i precis samma utsträckning som andra bilar. Det krävs inte att man är raketforskare för att inse det.

Bilen kommer med all säkerhet att vara både nödvändig och populär som färdmedel under lång tid framöver, men hur ska det vara möjligt att välja bilen när Miljöpartiet i praktiken vill bygga bort bilismen – både genom regleringar och genom att fysiskt minska antalet bilvägar och parkeringsplatser? I Miljöpartiets föreställningsvärld är det fullt rimligt att barnfamiljer i ur och skur tvingas ta lådcykel för att storhandla på helgen och att det inte finns någonstans att ställa bilen när man ska hälsa på farmor inne i stan.

Miljö och klimat är oerhört viktiga frågor, men det går inte att i praktiken avskaffa ett trafikslag innan mer miljövänliga alternativ finns tillgängliga vilket är på väg att ske exempelvis i Stockholms stad där Miljöpartiet får vara med och bestämma. 

Det är klargörande och mycket välkommet för Lidingöborna att Miljöpartiet är så tydliga med att de kommer att göra allt de kan för att hindra Lidingöborna från att köra bil.

Vi Lidingömoderater står däremot stadigt på både klimatets, förnuftets och bilisternas sida. Miljöpartiets antibilism kommer inte att bli verklighet på Lidingö.

Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande Lidingö

Kommentarer

  1. De flesta glömmer dessutom bort den forskning och utveckling inom bensin- och dieselmotorer, som ständigt bedrivs. Inom en trolig snar framtid är dessa förbränningsmotorer också utvecklade till att ytterligare minimera utsläppen. Sen lär det dröja innan alla kan ladda sina elbilar på ett vettigt sätt. Alla har inte villatomt att parkera på och ladda sin bil.

  2. Hej Daniel,

    Jag har inget emot bilar, men jag tycker att fokus bör riktas tydligare åt hållbara kommunikationer. I storstadsmiljö ska vi inte behöva vara beroende av bilar. Det är inte bara en fråga om drivmedel. Det är en fråga om tillgänglighet och hur tillgängligt du väljer att göra samhället för alla. Inte bara de som har tillgång till bil.

    Idag är de alternativ som ges för tex ungdomarna utan bil/körkort knaper. Busslinjer ställs in, turtätheten är på förmiddagen på helger 1 gång i timmen. Är det verkligen rimligt i en storstadskommun?

    Du fokuserar i din artikel på bilismen, för mig är det okej på landsbygden, men på Lidingö?! Åker vi runt med bil på ön så är det för att vi saknar andra alternativ, vilket känns skralt. Tvärförbindelserna är kassa.

    Själv har jag som förälder runt middagstid en fredag kl 19.30 med några glas under västen fått säga till min 15åriga son att jag tyvärr inte kan skjutsa utan att han får ta buss, byta i centrum och 1,5 timme senare vara på en annan del av ön. Är det rimligt?

    Den kommun du rackar ned på, Sthlm, har iallafall ordentliga alternativ!

    “Miljöpartiets antibilism kommer inte att bli verklighet på Lidingö.” – Ska vi ta det som ett hot om att du förutsätter att alla på Lidingö behöver bil?

  3. Lidingöpartiet kan till 100 % instämma i Daniel Källenfors och Moderaternas inställning i bilfrågan. Bilen är idag en nödvändighet för väldigt många familjer för att klara livspusslet. Att skuldbelägga allt bilåkande, som Miljöpartiet i realiteten gör, är olyckligt. Men det är bra att de varudeklarerar sig tydligt inför nästa års val. På sikt kommer Miljöpartiet inte att nöja sig med att förfölja bensin- och dieselbilägare. Det är all form av biltrafik Miljöpartiet vill strypa, oavsett drivkälla, men de tar det steg för steg. Det är skrämmande hur mycket inflytande ett parti som bara fick 4,41 % av rösterna i förra riksdagsvalet kan få påverka politiken. Inte bara i bilfrågan utan inom alla politikområden!

    Miljöpartiet sitter ju f.n. i regeringen. Min uppmaning till MP är därför att så fort som möjligt återställa den s.k. Lidingöregeln när det gäller biltullarna i Stockholm. Dagens modell, som tyvärr obegripligt nog infördes av den gamla Alliansregeringen, där en bilist som vill vara miljövänlig och infartsparkera i Ropsten måste betala biltull, både när hen kör in till infartsparkering och kör därifrån, främjar inte minskad biltrafik i Stockholms innerstad. Den som vet att det kostar 45 kr x 2 (som värst) att svänga in till och ut från Ropsten kan likaväl ta bilen vidare in till stan, och det är olyckligt.

    På samma sätt är det helt galet att en lidingöbilist, som inte på något sätt stör miljön i Stockholms innerstad, ska tvingas betala biltull för att under några få minuter hämta och lämnas t.ex. gäster eller barn i Ropsten. I värsta fall kostar en sådan snabbvisit i Ropsten 90 kr! Så kan vi inte ha det!

    1. Och vad gör du som styrande kommunpolitiker åt billtullsfrågan?! Mer än att använda det som ett slagträ i media mot politiska motståndare?

      Alternativen till bilismen på ön måste förtydligas. Idag är de obefintliga nära på.

    2. Mp har kostat Sthlm 3 miljarder genom alla trafikförändningar som saboterar o hindrar trafiken då de tror att det är privatbilister som förstör! 75 procent är hantverkare som måste ha bil för att kunna försörja sig!

    3. Den s.k. Lidingöregeln är helt meningslös att återinföra. Den hade ingenting med Ropsten att göra. Syftet med regeln var att man skulle kunna köra mellan Lidingö och riksvägnätet utan att betala för att köra genom Stockholm. Nu finns det som bekant en tunnel i stället.

      Däremot skulle man kunna använda samma tekniska lösning, att avgiften stryks om man kör in i och ut ur Stockholm inom en halvtimme, för att kunna hämta och lämna vid Ropsten. Men det förutsätter förstås att regeringen och Stockholms kommun vill införa det och att någon betalar.

  4. Det är svårt att veta om man ska skratta eller gråta när man läser Daniel Källenfors insändare. Men jag kan lugnt försäkra både honom och Lidingöborna att den så kallade antibilism som han så målande tillskriver Miljöpartiet endast finns i Daniel Källenfors föreställningsvärld. Det han skriver kommer inte bli verklighet på Lidingö, för ingen har föreslagit det.

    Bilen kommer även i fortsättningen vara ett av flera trafikslag i framtidens hållbara stadsplanering. Det är utsläpp, föroreningar, buller, trängsel och olyckor från trafiken som måste ned för att klara klimatet, miljön och en tryggare och hälsosammare stad. Staden ska vara en plats där människor trivs och inte blir sjuka.

    Med den befolkningstillväxt som Stockholms län har handlar det om hur effektivt människor kan resa och hur man kan kan skapa stadsmiljöer där mycket finns inom ett nära avstånd. Skulle Stockholm t ex inte haft tunnelbanesystemet skulle vägar och gator inte räcka till på långa vägar. Bilen är det minst effektiva resandet när det gäller energiåtgång och de ytor som den tar i anspråk. Den behövs och för en del är det nödvändigt att använda bilen.

    Men vi måste satsa mer på hållbara och effektiva transporter. För bilens del handlar det om laddstationer och biobränslestationer, men också bilpooler och nya biltjänster istället för att äga bil. I övrigt handlar det om bättre och mer utvecklad kollektivtrafik (t ex mer anpassade bussar, anbudstrafik, självkörande bussar etc), bättre cykelvägar och säkra gångvägar.

    Daniel Källenfors har rätt i en sak. Om valet står mellan att lägga miljarder på nya dyra motorleder som Förbifart Stockholm som är uppe i 38 miljarder kronor och att bygga en bättre kollektivtrafik så står Miljöpartiet för att pengarna är bättre investerade i att utveckla kollektivtrafiken. Men därifrån är steget långt till att avskaffa bilen som trafikslag som Daniel Källenfors fått för sig. Det är och förblir han nog ensam om att framföra som idé.

    Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet Lidingö

  5. Tack Patrik för din kloka beskrivning av de utmaningar vi har att forma en bra livsmiljö för alla i vår storstadsregion. Det är trist när vårt kommunalråd för en viktig debatt på så låg nivå, med så många osanningar.

  6. Det är med glädje man läser Daniel Källenfors inlägg och Lars H Ericsson kommentar. Vi säger som Lidingöpartiet, kan bara instämma i Moderaternas inställning gällande bilfrågan. Sverigedemokraterna hoppas att Miljöpartiet efter valet 2022 kommer får mindre inflyttande i kommunpolitiken och i rikspolitiken. Vi ser ju hur Stockholm förstörs och hur det råder total trafikanarki i innerstan med cyklister utan lyse som cyklar mot enkelriktat och rödljus och pekar finger åt dem som får väja för dem.

    Trevlig Valborg önskar
    Göran Borgenvik Ordförande för Sverigedemokraterna Lidingö och Iréne Borgenvik Gruppledare för Sverigedemokraterna Lidingö.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *