Lilla Lidingöbron besiktigad och godkänd

Stockholm, Sweden The newly opened Lilla Lidingöbron, or Little Lidingo Bridge, on a winter afternoon.
Lilla Lidingöbron18 december 2023 kl 09.5210
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Hurra!
    Det var ett efterlängtat besked. Vi skattebetalare förutsätter att SL nu prioriterar det arbete som skall utföras.

  2. Kommunens ledning gjorde det bra, de löste problemet på egen väg! Fortsätt uppgradera och försköna Vår Ö!

  3. Hösten 2024 kanske. Notera att det nämns ingenting om överenskommelse med SL/Trafikförvaltningen i Lidingö stads information. Dessutom har SL/Trafikförvaltningen inte kommenterat informationen, än mindre bekräftat med någon tidplan. Man har satt sig på tvären helt enkelt och nuvarande trafikregionråd verkar inte direkt handlingskraftig.

    1. Mycket oroväckande. Sökte även jag efter officiell information utan resultat. Ett absolut krav är att staden stämmer Aktiebolaget Storstockholms Lokaltrafik.

  4. För att förtydliga. Vilken besiktning är godkänd? Det låter som att besiktningen av byggentreprenörens leverans av bron är besiktigad och godkänns enligt de av Lidingö stad ställda krav.

    Samtidigt är det tydligt att de krav som Sl ställer för att köra spårtrafik inte är fullföljda av Lidingö i kravspecifikationen på bron. Dvs sl godkänner inte bron för spårtrafik.

    Låter som att någon inte gjort sitt jobb ordentligt och att det nu väntar kostsamma konsekvenser.

    Ett förtydligande vore på sin plats

      1. Som besiktningsmannen själv säger så har han inget att göra med de krav som Sl ställer på bron för att köra tågtrafik. Han besiktigar entreprenaden Lidingö stad har beställt.

        Dvs han besiktigar den inte utifrån Sls perspektiv. Alltså ingår inte Sls specifika krav för att ta över bron som anläggningsansvarig. I den besiktningen från Sl så får jordningen underkänt.

        Dvs det korta svaret på din fråga är nej.

        Det vore intressant att få redovisat vilka merkostnader som tillkommer i samband med att dessa krav inte ställts ordentligt. Jag tror inte det hade accepterats i näringslivet. Ansvariga hade fått byta jobb.

        Jag gör bara min tolkning av det jag läser. Har jobbat med liknande juridiska frågor så är till viss del insatt.

  5. För den som vill läsa så yttrar sig Daniel Källenfors i SvD 21/12 med ngn form av politisk påtryckning att kräva att regionen tvingar Sl att gå med på den lösning Lidingö stad valt. Replik från regionen i dagens nummer 26/12 där de ber Lidingö att lösa bron enligt kraven Sl har och inte politisera säkerhetsarbetet.
    Personligen håller jag med om att säkerheten aldrig kan äventyras. Är inte säkerhetskraven uppfyllda så vill jag inte ha en Lidingöbro att ta mig över.

  6. Nu är det dags för de vuxna i rummet att lösa uppgiften att få igång trafiken över bron snarast möjligt. Säkerheten är inget som ska politiseras utan ska utföras på bästa sätt enligt alla föreskrifter.
    Sluta käbbla, få igång trafiken och lösa det ekonomiska efter det. Stämningar fram och tillbaka gör inte bron tillgänglig en enda dag tidigare.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *