
Lidingö stad har svarat på den årliga remissen från SL, där Region Stockholm redogör för planerade förändringar i kollektivtrafiken. Kommunstyrelsen har beslutat att återigen lyfta ett antal återkommande önskemål från Lidingöborna. Bland annat vill kommunen att buss 221 återinförs och att buss 201 förlängs från Kottla till Gåshaga. För att förbättra tvärförbindelserna på ön föreslås även en ny bussringlinje.
Ett annat viktigt krav gäller Lidingöbanan, där kommunen kräver att SL säkerställer en mer pålitlig trafik. Dagens situation med inställda och försenade avgångar bedöms som oacceptabel. Kommunen vill också att den kollektiva sjötrafiken utvecklas – bland annat genom att SL eller Waxholmsbolaget börjar trafikera Elfviks brygga och erbjuder fler turer till Fjäderholmarna.
– Lidingöborna har rätt till en fungerande kollektivtrafik, både på land och till sjöss. Det är inte rimligt att tågen ställs in eller att busslinjer saknas – vi förväntar oss att SL agerar, säger Anders Paulsen.
Glöm inte de konstiga kurvorna vid nya Lilla Lidigöbron, båda sidorna (alltså kurvan vid Torsvik, men tydligen även S-kurvan vid Ropsten), som tvingar Lidingöbanan till krypfart… Eller väldigt högt oljud….
Men det finns säkert mera som folk önskar?
Det håller jag med om 100% att det ska bli väldigt mycket bättre. Än det är nu i alla fall. Jag fattar inte alls varför SL tog bort buss 221. Mycket dåligt beslut av SL tyvärr. Det är väldigt många flera som bor på denna sidan där buss 221 gick. Än där buss 206 gick. Det finns bara en buss som går nu tyvärr. Tack vare buss 221 för svan tyvärr. Jag kallar den för SPöK Bussen. För den går så sällan tyvärr. Det är bara bit och gå till stationen tyvärr. Det blir inte alls roligt alls när det blir snö. Då ska man gå ner för trappan trappa som är väldigt hal . Jag har ramlat flera gånger redan tyvärr, tack vare ni har tagit bort buss 221 tyvärr. Jag tror jag har fått flera skador tack vare buss 221 har för svan tyvärr. Nu ska jag gå ner för en trappa varje dag tyvärr. Jag har ramlat där flera gånger redan när snön har lagt där över vintern tyvärr. Jag har väldigt ont i min knä nu tack vare det och min rygg också nu. Tack vare jag har ramlat flera gånger tyvärr. När jag var tvungen gå ner för denna trappa tyvärr.
Glöm ej sydvästra ön, sticklinge och 205/225. Där har det dragits in på turer år efter år. Jag känner flera här som struntar i bussen för att den går såpass sällan. 1-2 ggr i timmen på helgen tex. Funkar ej att åka buss om man ska byta i centrum ex om man ska till simhall, ishall, eller liknanade. Då blir det bilen. Jag tror fler känner igen sig!
En bra början vore om det som sades på mötet den 18 december 2024 följdes upp men jag förstår att det är för mycket begärt:
”Anton Fendert sade att man också tittar på om man har tillräckligt antal vagnar på Lidingöbanan. I dag finns det nio vagnar på Lidingöbanan. Regionen utreder möjligheten att låna in vagnar från andra linjer. En annan åtgärd är att se över underhållsplanen för vagnarna. Fendert kunde inte svara på när en fullt fungerade Lidingöbana blir verklighet, men både han och Erik Norling betonade att det är en fråga man har stort fokus på.”
https://lidingo.se/toppmeny/stadpolitik/aktuellt/arkivstadpolitik/lidingoborsamladesfordiskussionomkollektivtrafiken.5.19d6a5619378e1f28d6e8.html
Det sämsta som Lidingö Stad gjorde var att riva gamla lidingöbron. Jag hade kontakt med en broexpert i Umeå som var professor i hållfastighetslära. Han bedömde gamla bron efter renovering skulle stå i minst 100 år till. Bron var ej sådant dåligt skick så den behövdes rivas. Att handla in billiga spårvagnar visar sig som vanligt bli en dyr affär något som politiker bör fundera över.