Lidingös gångvägar tryggare med saltsopning

Debatt14 januari 2021 kl 06.154

Under pandemin har många valt bort kollektivtrafiken för att undvika trängsel och smittspridning och istället gått och cyklat. Trots detta har Lidingös styrande majoritet tagit bort saltsopning och försämrar trygghet och framkomlighet på dessa vägar – något vi i Centerpartiet inte står bakom.

Under flera år har Lidingö haft saltsopning på större gång- och cykelstråk. Det har gett goda resultat! Under vintern 2019-2020 utökades till och med saltsopningen.

Vi i Centern tycker det är viktigt att satsa på gående och cyklister i coronatider, när resande med kollektivtrafik ska undvikas. Vi tycker att det är beklagligt att majoriteten tar bort saltsopningen i detta läge. I vårt budgetförslag sköt vi därför till resurser för saltsopning 2021.

Enligt en rapport från Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap behöver 34 000 svenskar årligen besöka akuten på grund av fotgängarolyckor. Tre fjärdedelar av skadorna förklaras av dålig snöröjning och halkbekämpning. Genom att satsa på både saltsopning och på plogning av trottoarer kan vi förhindra personligt lidande för den enskilde - och minska belastningen på sjukvården.

Men det är inte bara beslutet att slopa saltsopningen 2021 som är märkligt. Man tog också bort saltsopning under de sista månaderna av 2020 trots att vi saknar beslutet om att avveckla saltsopningen i förtid. Det har inte heller presenterats någon analys eller faktaunderlag för varför saltsopningen ska tas bort.

Fredrik Wesslund (C), talesperson trafik- och infrastruktur

Kommentarer

  1. Märkligt att en kommun som har dom bästa förutsättningarna för cyklingpendling och kallar sig hälsans ö tar bort sopsaltningen.

    Sjukvården och kollektivtrafiken hade behövt hjälp nu när läget är som det är. Nu åker fler buss istället och fler halkolyckor kommer bli resultatet.

    Gör om gör rätt

  2. “Hälsans ö” och oplogade cykelbanor som måste felanmälas flera gånger för att något ska ske. Tunga snömoddiga backar där dubbade däck släpper såvida du inte kör med de absolut grövsta däcken för downhill.
    Lidingö förefaller vara väldigt hårt ekonomiskt ansatt om vi ska gå emot vår egen slogan med att påstå att det är för dyrt att hålla vägar säkra för motion i kombination med pendling.

    Själv cyklar jag inte lika ofta som jag går då jag arbetar på ön. Använder mig ofta av Norra kungsvägen och Islinge hamnväg. Dessa vägar var i prima skick förra året. Iår känns det som att kraven på snöröjarna är allt för höga. Jag läste ett inlägg på Facebook om en kille som började gråta efter att han varit med och röjt snö.

    Beslutet verkar slå hårt på allt annat utom den kortsiktiga ekonomin och några enstaka surputtar som tycker att cyklister ska betala sin egen snöröjning.

    1. Jag tycker att det är märkligt. Tittade på närliggande kommuner och ser att det är svårt att hitta någon dom går samma väg som Lidingö. Lidingö har börjat prioritera biltrafik. Det saltas på bilvägar och det sker varje dag. Andra kommuner prioriterar högst gående/cyklande. Här är de vägarna alltid sämst skötta och specifikt 2021 då man ytterligare försämrat genom att ta bort saltsopning. Detta är
      Ett riktigt lågvattenmärke i kommunen. Det känns lite som att Lidingö kommuns tekniska förvaltning är en lekstuga jämfört med andra kommuner i liknande storlek, närhet till storstad och person täthet.

  3. Håller med, jag som hundägare är otroligt förvånad att sopsaltningen tagits bort. Det är väl mer än självklart att man inte tar hunden med sig på sopsaltade vägar. Däremot får jag bra motion där när jag springer och promenerar utan hund. Min gamla mamma bor vid Blåklintsvägen och jag var så glad att hon faktiskt förra året vågade komma ut på en promenad på vintern eftersom det var så fint väglag att promenra på. Detta år vågar hon inte gå ut. Det är helt tjockt med snö och is på Kyttingevägen så att det kräver snöskor.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *