Lidingökoalitionen säger kraftfullt nej till betongindustri i Ropsten 

Bild från cementdepån där den ligger i dag på Liljeholmen.
Debatt30 maj 2024 kl 04.0117
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Daniel Källenfors 
Kommunstyrelsens ordförande (M) 
Moderaterna 

Anders Paulsen 
Kommunstyrelsens vice ordförande (LP) 
LidingöPartiet

Kommentarer

  1. Vi är ett flertal bostadsrättsföreningar och hyregästföreningar som skrivit till Heidelberg Materials och protesterat kraftfullt. Vi var också många på det kaosartade samrådsmötet i Hjorthagen den 13 maj. Tyvärr verkar det som om politikerna i Stockholm redan har bestämt sig men vi kämpar på.
    Mikael Mossberg
    Ordförande Brf Hiertagården

  2. Vi är många på Lidingö, Hjorthagen och norra Djurgårdsstaden som reagerat starkt mot Stockholms stads föreslagna industrietablering i centrala Stockholm.
    Stockholm stad anser att Cement depån på Lövholmen måste flytta av miljöskäl när Stockholm stad skall upplåta marken för bostäder. Varfördå föreslå Energihamnen i Värtan som är omgärdat av bebyggelse?
    Hur kan politikerna i Stockholm motivera en gigantisk cement depå i Stockholm som även skall serva Södertälje och Uppsala, det är väl inte Stockholmarnas ansvar?

  3. Hej,

    Bra! En fråga jag har är i vilket forum följande kommer att framföras ”Vi i Lidingökoalitionen motsätter oss starkt dessa planer.”

    Att införa en såpass kraftig förändring i kommungräns borde inte vara tillåten då den påverkar andra kommuner. Jag tänker principen ”4 meter ifrån tomtgräns för villaägare”.

  4. Det här måste stoppas, helt vansinnigt att vilja bygga tung industri så nära bostadsområden

  5. Fullständigt oacceptabelt att placera en betongdepå i Ropsten framför allt ur miljö och hälsoskäl! Området är tätbebyggt med många bostäder och den framtida strategin måste vara att även få bort de stora cisternerna vid infarten till Lidingö och frilägga den attraktiva marken för fortsatt utbyggnad med bostäder som Stockholm så väl behöver.

  6. Cementdepån medför många risker och är inte förenlig med närheten till bostäder, Lidingöbroarna, kollektivtrafiknodet Ropsten och Nationalstadsparken.
    Tack koalitionen att ni driver frågan.

  7. Delar åsikten att en cementdepå så nära befintliga och planerade bostadsområden är ytterst olämplig. Dessutom är det märkligt att placera en ny hamnanläggning för 500 fartyg per år alldeles intill Lidingöbron. Risken för påsegling är uppenbar och konsekvenserna svåra att överblicka. Risken för påsegling har blivit särskilt aktuell efter den olyckshändelse som inträffade för två månader sedan i Baltimore. Vid den olyckan blev ett fartyg manöverodugligt efter att all el slagits ut. Francis Scott Key Bridge påseglades och rasade varvid 6 personer omkom. Liknande händelser kan naturligtvis inträffa igen och att förlägga en hamn närmast Lidingöbron kan därför inte accepteras utan att omfattande säkerhetsåtgärder vidtas. Förutom olyckshändelser måste idag även risk för antagonistiska angrepp beaktas.

  8. Idag kommer fartygen genom Mälaren till Liljeholmskajen via Södertälje. Kan inte cementdepån förläggas till Järna/Strängnäs/Enköping/Bålsta trakten eller annat lämpligt ställe längs Mälaren med närliggande europaväg?

    1. Bra tanke!

      Man borde fråga vart dessa 550.000 ton betong per år skall levereras runt 2030 och framåt? Vilken geografisk plats kräver så mycket betong? Vilka industrier, och vart är de placerade, kräver detta (dvs tillverkare av betongelement, och prefab bostäder)?

      Det enda jag kan komma på är Bromma flygplats ombyggnad till bostäder? Om den nu blir av? Och då är Ropsten heeeeelt fel plats!

      I princip borde man alltså säga att dessa stationer som skall tillverka betong av cemet borde ligga på pråmar som kan bogseras till respektive byggplats. Stockholm består av bra mycket vatten…

      Btw saltvattnet i Ropsten och Värtan går inte direkt att använda till betongblandning, det behövs antagligen tas vatten, och det krävs mycket färskvatten, från Mälaren för att tillverka betongblandningen.

      Hur har man tänkt att det kraftigt ökade förbrukningen av färskvatten inte skall drabba Hjorthagen, Ropsten och Lidingö?

      Samma med elenergin. Varifrån skall denna tas? De IT industrier som ligger i närheten (Ropsten, Gärdet osv) är redan idag begränsade till hur mycket elenergi som krävs, och kan inte växa. Varifrån skall detta extra stora uttag tas från? När ingen annan får tillgång till elenergi så skall alltsp betongblandningen få det så där mirakulöst?

      Det bara måste vara något som inte berättas från tillverkaren. Vad är det som driver denna utveckling?

      1. Det Du säger om Bromma flygplats Lars; Ska det byggas där kan placeringen lämpligen vara gamla Pripps bryggeriet vid Ulvsundabron (Mälaren). Finns kajer där sedan tidigare för avlastning. Mycket nära Bromma flygplats

  9. I många år har jag sett kryssningsfartyg majestätiskt segla in i Värtahamnen. För vart år tycks fartygen bli både längre och högre än året innan. Min fruktan att något kan hända fartyg med ett gigantiskt oljeutsläpp till följd bara ökar. Och de fartyg som är dåligt underhållna med oklart ägandeförhållande minskar på inget sätt mina farhågor, tvärtom. Jag tänker, måtte det bara gå väl. Hur kan sådana stora fartyg tillåtas i trånga svenska farvatten? Gigantiska oljeutsläpp utmed kusten betackar vi oss för.
    ÄN VÄRRE kan det bli om den senaste horribla planen på att förlägga en Cementdepå i Värtaområdet får genomföras! Stoppa detta vansinne. Ingen Cementdepå till Värtahamnen. Använd sunda förnuftet!

    Karin Wallgren

  10. Låt cementdepån ligga kvar där den är och bygg bostäder vid ett annat område , än vid Lövholmen.
    Att anlägga en betongfabrik vid Ropsten nära 4 bostadsområden kommer skapa stora problem.

  11. Det är bra att Lidingö Stad äntligen börjar förstå att de måste bevaka Stockholms stadsbyggnadplanering och även ge synpunkter i samråd. Stora bostadsområden på ön påverkas ju direkt av det som sker på andra sidan vattnet. Synd bara att de inte varit på hugget tidigare.

  12. Var kommer färjan linje 80 att anlägga? Betongdepån ska ju ta dess nuvarande kajplats. Det är ju en vits med färjan att den anlägger nära tunnelbanestationen i Ropsten.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *