I samarbete med Lidingö Näringsliv fortsätter vi presentationen av ett antal Lidingöföretag som beskriver hur de klarar Coronakrisen. Exemplen är hämtade från Lidingö Näringsliv debatt på facebook.
Jonas Melcherson webb & design: ”När detta är över kommer man att se vilka som såg till kundens bästa eller bara till egna intressen”

… säger Jonas Melcherson som driver företaget Jonas Melcherson webb & design. Företaget arbetar med formgivning av varumärken, webbplatser och Jonas är även konstnär och säljer tavlor.
Efter tre års uppbyggnadsfas av företaget, hade jag äntligen fått snurr på verksamheten och kunder som jag tidigare haft när jag jobbade på digitala byråer kom nu och ville ha mina tjänster och jag hade flera omfattande avtal i handen. Affärerna gick bra och jag funderade allvarligt på att skaffa en lokal på stan och firmabil.
Under loppet av en arbetsdag förändrades situationen på grund av Corona och två av de största kunderna ringde och sade att de måste anpassa sig till verkligheten och ville flytta fram uppdragen.
Jag förstod direkt att jag inte skulle få någon inkomst över sommarmånaderna, men ville vara generös mot kunderna, så jag bråkade inte om avtalen.
Kort och gott, jag förlorade cirka 70 procent, permitterade mig på 60 procent och nu två månader senare kommer kunderna tillbaka med mindre uppdrag. Det verkar även som att de talat gott om mig, för nya kontakter hör av sig – vilket är mycket roligt!
På kvällarna arbetar jag sedan i april för småföretagen på ön som ordförande för Företagarna Lidingö och det känns som ett viktigt och bra sätt att ge tillbaka.
Arbetar nu från min konstateljé som ligger i anslutning till hemmet och har tänkt om angående lokal, tänker bygga om den så den blir en kombination av ateljé och liten affärslokal och jag är evigt tacksam över att jag inte hann skaffa den där lokalen – det gör min verksamhet mer uthållig och jag kan ge lite extra till mina kunder.
Scandic Foresta: ”Hoppas vi ses ofta på terrassen i sommar”

… säger Charlotte Rosengren som är hotelldirektör på Scandic Foresta.
Vi som alla andra i vår bransch blev hårt drabbade. Vi hade sett fram emot
våren då vi hade många fester, bröllop och konferenser inbokade.
Vi blev drabbade från dag ett och under en vecka
tappade vi 90 % av alla bokningar och inget nytt bokades på. Men vi har haft
tur att flera bokningar har senarelagts till i höst eller 2021. Vi har några
kunder kvar och vi är glada för att staden vill supporta näringslivet och
nyttjar oss ibland för möten.
Som tur är, har vi vår underbara uteterrass som vi i
år öppnat i förtid. På eftermiddagar och kvällar badar terrassen i sol och när
det är kallare har vi filtar och värmare. Den underbara utsikten finns där hela
tiden och det är gott om plats att hitta en hörna för sig själv för att ladda
batterierna eller med några nära och kära utan att trängas.
Vi har tyvärr varit tvungna att både permittera och
säga upp personal - det är fruktansvärt och vi hoppas kunna få tillbaka vår
personal när vi kan öppna upp igen.
Låt oss hoppas på en vacker sommar med många
hemesterfirare och därmed också en välbesökt terrass.
Vill du veta mer om oss: www.scandichotels.com
Sandra Teresa: ”Jag är så tacksam för att jag har mina stamkunder”

… som trots coronakrisen fortsätter stötta min
verksamhet och köper smycken, säger Sandra Teresa Molander, smyckesdesigner med
bas här på Lidingö.
Jag startade mitt företag för tre år sen och har
sedan dess expanderat med webshop och försäljning till butiker som
Millesgården, Maruschka de Margot och Butik Grön i centrum. 95 procent av
det jag säljer är handtillverkat och som tur är har jag inte dragit på mig
något stort lager!
Om det är något den här pandemin har bidragit med är att den gjort oss till mer
kreativa företagare tror jag! Jag ser överallt hur olika företagare kommer på
nya idéer för att nå ut med sina varor och tjänster. Det är inspirerande i
dessa tuffa tider, att se kreativiteten spira trots allt det jobbiga som
händer.
I mitt fall erbjuder jag bland annat smyckogram, kunderna kan alltså beställa
smycken som skickas direkt hem till mottagaren med ett personligt meddelande.
Man kan beställa via mail eller webshopen. Många passar på nu inför Mors dag
till exempel och beställer något fint till sina lite äldre mammor som på grund
av corona sitter isolerade. En del vill specialdesigna smycken också, så det
blir än mer personligt! Det tror jag är väldigt uppskattat.
Sandra Teresas smycken hittar du på www.sandrateresa.se