Lidingöföretag i coronatider

Näringsliv19 maj 2020 kl 06.08

I samarbete med Lidingö Näringsliv fortsätter vi presentationen av ett antal Lidingöföretag som beskriver hur de klarar Coronakrisen. Exemplen är hämtade från Lidingö Näringsliv debatt på facebook.

Market Cap: ”Vi gick från fysiska möten till virtuella möten på en vecka”

… säger Johan och Agneta Setterwall som är två av fyra som driver ledarskapsföretaget Market Cap och sitter i Företagshuset på Herserudsvägen i Torsvik.

I början av mars hade vi hela våren bokad och var ute på ett uppdrag hos en stor internationell kund. På fredagen kom vd:n för bolaget in och sa att ”förmodligen skickar vi hem alla medarbetare i koncernen på måndag”. Vi hade hört om Corona och nu var det ett faktum, men vi anade ännu inte konsekvenserna.
Veckan därpå blev vi av med alla uppdrag under våren och uppdragen blev framflyttade till tredje kvartalet. Från fullbokat till tomt – vi var i chock!

Men kreativa som vi är, började våra hjärnceller att fundera på hur vi kunde fortsätta i virtuell form och vi kastade oss in i att bli proffs på Zoom och Teams. Efter kontakt med våra kunder, som vi arbetat med länge, fick vi efter två veckor mindre virtuella uppdrag inom situationsanpassat ledarskap, hur man involverar medarbetare i den nya situationen och hur man använder sin företagsstrategi i Covid-19-tider.

Vi jobbar dag och natt på att lära oss ett nytt virtuellt arbetssätt och att genomföra smartare möten. Nu vi ser möjligheterna för framtiden – baskunskapen känner vi oss trygga med. Vi har till exempel lärt oss att virtuella möten tar dubbelt så lång tid, vilket innebär kortare uppgifter vid varje tillfälle och nu håller vi på att lära oss att arbeta med gruppuppgifter i virtuella teammöten.

För oss är detta en resa i ny teknik med nya möjligheter, som vi vill bli proffs på. Vi ser fram emot att komma ut på andra sidan, med nya redskap i en verklighet som säkert kommer se annorlunda ut.

Vill ni veta mer om oss: www.marketcap.se

Lidingöloppet: ”I detta föds nya idéer och tankar”

… säger Fredrik Montgomery som är Marknads- och kommunikationschef för TCS Lidingöloppet, Lidingöloppet MTB, Blodomloppet Stockholm med flera. Lidingöloppet ägs av IFK Lidingö Friidrottsförening och IFK Lidingö Skid- & Orienteringsklubb.

Fast det är fruktansvärt med alla drabbade på lika sätt, tror jag att det kommer något gott ur denna Coronapandemi. Vi får möjlighet att tänka annorlunda och på så sätt vidareutveckla verksamheten.

Med Corona som ett lätt buller i bakgrunden, planerade vi alla våra tävlingar som vanligt tills restriktionerna kom, först med 500 och sedan med 50 personer på samma plats och då blev det allvar för oss.

Det första vi fick göra var att ställa in Lidingöloppet MTB som skulle gått av stapeln nu under Valborgsmässohelgen. Loppet är nu flyttat till samma helg som Lidingöloppet i slutet av september, fast det blir på kvällen på elljusbana.

Vi har fortfarande siktet inställt på att Lidingöloppet ska gå av stapeln på utsatt tid, speciellt eftersom ett inställt lopp påverkar hela föreningslivet på ön, då de olika mindre föreningarna är funktionärer och får på så sätt ett välbehövligt tillskott i sin kassa.

För att hålla tävlingsandan igång under pandemin, har vi tänkt annorlunda och skapat den ”Virtuella terrängserien Stockholm”, som pågår i april till juni, där vi valt ut tio utmanande terrängspår som man springer själv någon gång under en given vecka och rapporterar in resultatet till oss. Det är gratis och fina priser delas ut.

Vi tänker nytt varje dag, fast hemifrån, och vi har ständig dialog med myndigheter för att följa utvecklingen.

Vill du veta mer om oss: www.lidingoloppet.se

VarUnik: ”Vi hjälper till med det vi kan”

… säger Sofia Stahl som driver VarUnik som levererar textilier med låg klimatpåverkan till hotell, restauranger och tvätterier.

Vår målgrupp är bland de hårdast drabbade av Coronapandemin och vi lider med våra kunder. För att hjälpa dem och andra drar vi nytta av våra leverantörskontakter och har tagit fram ett enklare munskydd. Vi har även inlett ett samarbete med Lidingöföretaget Security Partner för att få fram desinficeringsmedel. Vi vill göra det vi kan för att få vår bransch och samhället att komma på fötter igen, säger Sofia.

Tack och lov gav våra leverantörer oss möjlighet att skjuta på ordinarie leveranser och vi är hjälpta av både regeringens krispaket samt vår hyresvärd Mercado Medic. De ställer upp för oss småföretagare på Tryffelslingan och sänkte hyran med 50 procent – det är guld värt!

Sofia berättar också att de nu har möjlighet att slutföra ett utbildningspaket som lanseras i höst. Det ska göra det lättare för branschen att se hur och var de kan sänka klimatpåverkan från textil. Vi tror att miljöfrågan kommer att bli ett ännu viktigare framöver, säger hon med ett leende.

Vill du veta mer om oss: www.varunik.se

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *