
I samarbete med Lidingö Näringsliv fortsätter vi presentationen av ett antal Lidingöbor som beskriver hur de klarar Coronakrisen. Exemplen är hämtade från Lidingö Näringsliv debatt på facebook.
Johan och Sanna Granath är Lidingöbor, men är inte i riskzonen vad gäller Corona och Lidingö Näringsliv undrar nu hur de hanterat sina inköp.
Johan jobbar på Nordsjö Färg, tar bil till jobbet varje dag och Sanna är lärare på Christinaskolan och går till och från jobbet, så bägge har sluppit att åka kollektivt.
– Vilket vi är tacksamma för, säger Johan och Sanna.
– Vi har en son som har diabetes och som jobbar i Solna och ska helst inte åka kollektivt. Ibland, när det passar, har jag lånat ut min bil till honom och jobbar hemifrån och Sanna som var tvungen att operera en fot och inte kan gå för tillfället, får skjuts till och från jobbet av kollegor eller vänner. Alla försöker verkligen att hjälpa alla i dessa tider, fortsätter de.
– Sannas mamma som är 80+ kan/vågar inte gå till tvättstugan, så vi hämtar hennes tvätt en gång i veckan.
Johan handlar all mat på Willys och Coop och det har han fortsatt med hela tiden, men följt de riktlinjer som gäller med engångshandskar, handsprit och avstånd. Sanna har börjat handla allt mer på nätet under denna tid, både kläder, hälsokost och andra småsaker, både från Lidingöbutiker.
– Men även från olika kedjor, som alla kör hem allt till dörren, det är något jag kommer att fortsätta med även efter Corona. det är en sådan lyx, speciellt när man jobbar, säger Sanna.
– Ibland beställer vi hämtmat från Pizzera Royal, Trattorian dell'isola, Miyabi och Max. Gärna när vi är många med barn och barnbarn. Vi har ända från börjat träffat våra barn och barnbarn och ingen av oss har blivit sjuka, men vi är noga med att ingen är förkyld eller så.
– Vi älskar Lidingö och för oss är det viktigt att Lidingö har butiker, mataffärer, restauranger, och service och det är trevligt att gå ner till Lidingö centrum och handla för man träffar alltid någon som man får en liten pratstund med, även om vi håller avstånd. Det är också viktigt att stötta våra företag på ön så att de överlever, och som exempel har jag fortsatt att göra mina naglar hos Linh i centrum. Tvålförsäljningen måste ha ökat, då vi tvättar händerna ofta…även barnbarnen , avslutar Sanna.