Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Jag håller fullständigt med.
Håller fullständigt med
Tänk om…
…man byggde den norra sträckningen av Lidingöbanan, ja lite som den en gång var men med möjligheter.
Börja med att dra spårvägen från bron, som nyss byggts och antagligen inte är förberedd för att sticka av ett par spår norr över. Vidare på Islinge hamnväg, upp på den gamla banvallen på Norra Kungsvägen, å sväng av in på Lejonvägen till Lidingö Centrum.
Här kommer första möjligheten: Man kan antingen dra den vidare på Kyrvägen till Lidingövallen (någon som ser möjligheter vid Lidingöloppet?), eller/och så drar man spåren upp för backen vid Vasavägen, förbi Hersby Skola och Ridskolan Stockby, och så vidare på Kottlavägen hela vägen till Kottla Station där den går ihop med Södra Lidingöbanan.
Om man väljer att dra vägen till Lidingövallen, så finns återigen valmöjligheter: Man kan göra en tunnel under Näset och därmed stödja hela det området, och/eller så drar man den vidare förbi Rudboda, och vänder på vändslingan precis när Norra Kungsvägen övergår i Elfviksvägen vid Södergarnsvägen.
Om man vill så täcker detta in mycket mera – men det såklart, då måste ju Lidingöbanan börja fungera utan anmärkning, och man måste lösa en massa utmaningar som nya Lilla Lidingöbron (som enbart verkar tillåta enkelspårstrafik – har aldrig sett tågen ens mötas på bron – måste vara något udda) som inte alls är byggd för att grena av sig.
Never mind den antagligen extremt höga kostnaden för en sådan byggnation……
Men kom inte å säg att det inte finns möjligheter och idéer – för det finns det!
Tack för att ni agerar i frågan om kollektivtrafiken på Lidingö. Instämmer att den är undermålig, men allra sämst fungerar Lidingöbanan.
Bästa hälsningar
Att i stycket efter man har skrivit att det inte är miljövänligt att ta bilen för att hämta eller lämna föreslå att det ska vara klimatsmart att ta bort trängselskatten vid Ropsten är motsägelsefullt. Vill man vara klimatsmart så ska man lämna bilen hemma och åka kollektivt istället.
Lidingö Stad sa nej till att bygga tunnelbana till Lidingö i Sverigeförhandlingen. Då får man leva med trängselskatten vid Ropsten då politikerna tycker att kollektivtrafiken är tillräckligt bra för att man inte ska behöva hämta och lämna vid Ropsten.
Väl fungerande kollektivtrafik med bra och väl tajmade förbindelser en självklarhet för alla parter. Förbättra direktförbindelse till Lidingö centrum från Skärsätra och Dalenum området.
Ser fram emot en ny upphandling för kollektivtrafik med hänsyn till Lidingös infrastruktur och verkliga behov bland resenärer.