Lidingö vägrar att betala för ersättningsbussarna

Daniel Broman är stadsdirektör i Lidingö stad.
Lilla Lidingöbron9 december 2023 kl 10.1011

På SVT Lokala Nyheter berättade man igår att SL skickar fakturor för ersättningstrafiken till Lidingö stad, men Lidingö vägrar att betala och skickar tillbaka fakturorna.

Lidingöbanan skulle börjat gå över Lilla Lidingöbron för tre månader sedan, den 11 september, men SL godkände inte jordningen av elsystemet och krävde att Lidingö skulle rätta till felet. Lidingö å sin sida menar att det inte är något fel på jordningen och den är gjord enligt vad man kommit överens om.

SL har sagt, enligt SVT, att trafiken inte kan komma igång förrän tidigast i påsk. Under tiden kör man ersättningsbussar över bron. Det kostar 50 000 kr per dygn, något som SL inte vill betala.

– Det blir 10 miljoner kronor på sex månader som SL vill att vi ska betala, säger Lidingös stadsdirektör Daniel Broman. Men det vill inte vi, så vi skickar tillbaka fakturorna, helt enkelt.

Lidingö förbereder även att inleda en skadeståndsprocess mot SL för de merkostnader som har uppkommit.

– Det är Region Stockholm och SL som ska bedriva och bekosta kollektivtrafiken, så det är fel att Lidingö ska betala för detta, kommenterar Daniel Broman.

SL hävdar att driften över bron inte kan sättas igång eftersom elsystemet är livsfarligt.

– Om en ledning skulle falla ner på räcket skulle hela bron bli strömförande med 750 V likström, säger Claes Keisu som är presstalesman på SL i SVT Nyheters program.

– Det där är en ren lögn, svarar Daniel Broman. Den bro vi har byggt hanterar just de här situationerna på ett tryggt och säkert sätt.

Kommentarer

  1. Kan inte ha någon uppfattning i sak med noll kunskap i ämnet men parterna verkar stå så lång ifrån varandra att en medlare uppbackad av sakkuniga sannolikt är nödvändig för att komma till en lösning.

  2. Oavsett vems fel det är så är det ju inget gott betyg på samarbete för någon av parterna. Vi medborgare får lida oavsett vem som kan anses bära ansvaret. Både vad gäller pengen för ersättningsbussar och besväret det kostar oss i form av tid.

    Kliv ni fram och visa lite tydligare ledsarskap Daniel & Claes

    1. Som vanligt med SL, ständiga fel i beslut, ändringar av krav etc. Alla andra gör fel inte SL, nej nej. Se bara på pendeltågen och röda linjens signalsystem m.m.
      Okunnigheten är SL:s tradition.

    2. Bra skrivet. Att SL och kommunen kastar skit på varandra känns lite oproffsigt och för oss knappast närmare en lösning.

  3. SL har verkligen blivit militanta på sista tiden, tänk också på bråket med Stockholms stad om pålningen för nya bron mellan Slussen o Gamla Stan. Kanske nån ny chef som vill visa var skåpet ska stå.

  4. det är många offentliga inrättningar som spelar säkerhets-kortet som cart-blanche, flitigt använt eftersom folk inte vågar syna det.
    Men det är dags att sluta vara naiv.

  5. Det låter oroväckande! Det ligger i farans riktning att vi även förlorar ersättningsbussarna från nyår(?) fram till midsommar – eller när nu oxdansen mellan Lidingö och SL är avklarad.

    Att frågan riskerar att utvecklas till en långdragen och kostsam juridisk process gagnar inte oss Lidingöbor, oavsett vem som felat mest.

    Det hela påminner mig om den gamla historien: Olle kommer storgråtande till mamma som frågar ”Vad har hänt”. Olle svarar med gråten i halsen ”Det började med att Pelle slog tillbaka”.

  6. 50000kr per dag? Finns bussbolag med 10 anställda med lägre omsättning. Känns som de tagit i lite eller? :/

  7. Jordning är rent tekniskt en av de enklaste saker i världen att lösa. Att jordning hindrar ett återupptagande av trafiken över Lidingöbron kan knappast vara en teknisk fråga utan enbart en fråga om makt (missbruk). Frågan torde knappast behöva ingenjörer för att lösas – tyvärr är det nog så att det enda som kan lösa upp knuten är advokater. Björn Alsén (civ ing)

  8. Men hur jäkla svårt kan det vara att jorda/potentialutjämna en bro? Gör det bara för satan! Alla inblandade borde ju stå på kö för att få utföra en lösning och när den sedan är klar finns ju all tid i världen att stämma övriga parter på kostnaden. För de 50.000kr per dag som ersättningsbussarna kostar hade jag gärna sprungit ut med ett par kabeltrummor och löst hela problemet riktigt snabbt!

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *