Lidingö behöver en kollektivtrafik som möter Lidingöbornas behov och vilja av att resa kollektivt

Stad & Politik7 december 2023 kl 05.118
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Daniel Källenfors, kommunstyrelsens ordförande (M),
Anders Paulsen, kommunstyrelsens vice ordförande (LP),
Gabor Sebastiani, ledamot (C),
Daniel Larson, ledamot (S),
Suzanne Liljegren, ledamot (L),
Erica Magnergård, ersättare (KD),
Patrik Sandström, ledamot (MP),
Jonas Lundgren, ledamot (V),
Iréne Borgenvik, ersättare (SD)

Kommentarer

  1. Hej,
    Tack för uppdateringen. Vad gör ni annorlunda denna gång från det remissvar som skickades tidigare iår som ni hänvisar till där ni inte ens fått svar från SL?

    Kan man vänta sig samma resultat med denna skrivelse?

    1. Sl borde skämmas!
      Lidingöbanan kommer inte att fungera före påsk. Att ta bort en busslinje som är väsentligt och dessutom höja priserna !
      Vi är så nära att köpa en bil eftersom det känns hopplöst att bara ta sig i Ropsten.
      Vilket bra initiativ av er man känner sig inte ensam.

  2. Vad är det med SL? Då Lidingöbanan inte går enligt plan tar jag som dagpendlare Södermalm/Lidingö ofta båten SL80 till Nybroplan för byte till buss 76 mot Södermalm. Ofta är bussen så fullsatt så att den inte tar fler passagerare utan bara susar förbi. Och nu föreslår SL en glesare turtäthet! SL driver alltfler till att skippa kollektivtrafiken – istället för tvärtom.

  3. Något är fel i vår uppfattning om kollektivtrafiken!! Jag har alltid trott att Lokaltrafiken, finns i medborgarnas tjänst men det verkar att både jag och alla de, framför allt skolbarn och pensionärer boende i Larsberg, Bodal och Baggeby har fel!?!
    De beslut som SL eller de som styr den är ett bevis på att det är medborgarna som ska anpassa sig till Lokaltrafiken!!!
    Vi, skattebetalare, både ber och kräver att Region Stockholm ska se till att linjen 221 INTE läggs ner!

  4. Vill lägga till en kommentar ang. Buss 206.
    Den är inte bara full vid rusningstrafik – utan den är ALLTID fullsatt.

  5. En lösning skulle kunna vara att buss 238 får tätare turer men då behöver man byta till Lidingöbanan eller bussar i Torsvik för att ta sig till stan.

  6. Artikeln borde ändra namnen på hållplatserna Baggeby Centrum finns inte👋. Bodals Skola finns inte. Torsvik Torg stämmer inte.
    Gör om gör rätt tycker jag ni får Buss slinga att låta bättre än den är tycker jag. Och det stämmer att linjen går till 90 % där Lidingöbanan går. Sen säger allt om linje numret 221 är ju relaterat till Lidingö banan som har nr 21!
    Svårt att bort förklara den👋
    Mvh Ärlighetens talan.

    1. Hej John Tack för synpunkter och påpekandet; hållplatsen Bodals skola finns visserligen men den hållplats som avses i Baggeby är naturligtvis Baggeby torg och i Torsvik Torsvikstorg.
      Allt Gott!

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *