Lidingö behöver en kollektivtrafik som möter Lidingöbornas behov och vilja av att resa kollektivt

Stad & Politik7 december 2023 kl 05.118

I veckan fick Lidingö stad möjlighet att besvara en ny trafikremiss från SL. Vår förhoppning var naturligtvis att SL skulle ha ändrat sig och dragit tillbaka förslaget att lägga ned busslinje 221. Tvärtom väntar i stället ytterligare neddragningar av trafiken för Lidingöborna om SL:s förslag blir verklighet. Samtliga politiska partier på Lidingö har enats om ett gemensamt remissvar (se länk nedan).

Samtliga politiska partier vill att busslinje 221 ska finnas kvar. I tidigare utsänd remiss hänvisades till att busslinje 221 går parallellt med och kan ersättas som resväg av Lidingöbanan vilket inte stämmer.

Linje 221 trafikerar Larsberg, Bodals skola, Baggeby centrum, Lidingö centrum, Torsviks torg till Ropsten. En nedläggning innebär kraftigt försämrade möjligheter för boende där att resa till och från Lidingö centrum. Det är inte rimligt att hänvisa dessa till busslinje 238, som endast trafikeras varje halvtimme. För många äldre är avståndet till Lidingöbanan för långt. Dessutom trafikeras fortfarande inte sträckan Baggeby – Ropsten av Lidingöbanan, varför beslut om nedläggningen av busslinje 221 behöver omprövas.

Förslaget att åka med busslinje 206 som alternativ till och från Larsberg är inte heller hållbart. Det blir längre restid och precis som buss 221, är buss 206 ofta fullsatt under rusningstrafiken. Linje 206 får visserligen utökade turer tidiga morgnar och sena kvällar från december i år, för att i viss mån kompensera för nedläggningen av busslinje 221. Men turerna för busslinjen föreslås därefter att från sommaren 2024 glesas ut, vilket kommer att resultera i överfulla bussar.

Förslag om färre turer från och med juni 2024 berör även busslinjerna 203 till Näset och 225 till Sticklinge, vilket försvårar arbetspendling       

I stadens remissvar tidigare i år framhöll vi behovet av förbättrade tvärförbindelser inom Lidingö, gärna i form av en helt ny ringlinje, inte minst för att barn och ungdomar ska kunna ta sig till skolor och fritidsaktiviteter på ett hållbart sätt. Det förslaget, som har stort stöd av Lidingös förenings- och näringsliv, har SL tyvärr inte svarat på.    

Lägg inte ner fullsatta bussar på Lidingö med hänvisning till minskat antal resande i andra delar av regionen!

Vi hoppas att SL nu ska ta till sig av våra synpunkter och justera förslagen för att på ett lyhört och hållbart sätt möta Lidingöbornas behov och vilja av att resa kollektivt.    

Remiss Region Stockholm

Yttrande Lidingö stad:

Daniel Källenfors, kommunstyrelsens ordförande (M),
Anders Paulsen, kommunstyrelsens vice ordförande (LP),
Gabor Sebastiani, ledamot (C),
Daniel Larson, ledamot (S),
Suzanne Liljegren, ledamot (L),
Erica Magnergård, ersättare (KD),
Patrik Sandström, ledamot (MP),
Jonas Lundgren, ledamot (V),
Iréne Borgenvik, ersättare (SD)

Kommentarer

  1. Hej,
    Tack för uppdateringen. Vad gör ni annorlunda denna gång från det remissvar som skickades tidigare iår som ni hänvisar till där ni inte ens fått svar från SL?

    Kan man vänta sig samma resultat med denna skrivelse?

    1. Sl borde skämmas!
      Lidingöbanan kommer inte att fungera före påsk. Att ta bort en busslinje som är väsentligt och dessutom höja priserna !
      Vi är så nära att köpa en bil eftersom det känns hopplöst att bara ta sig i Ropsten.
      Vilket bra initiativ av er man känner sig inte ensam.

  2. Vad är det med SL? Då Lidingöbanan inte går enligt plan tar jag som dagpendlare Södermalm/Lidingö ofta båten SL80 till Nybroplan för byte till buss 76 mot Södermalm. Ofta är bussen så fullsatt så att den inte tar fler passagerare utan bara susar förbi. Och nu föreslår SL en glesare turtäthet! SL driver alltfler till att skippa kollektivtrafiken – istället för tvärtom.

  3. Något är fel i vår uppfattning om kollektivtrafiken!! Jag har alltid trott att Lokaltrafiken, finns i medborgarnas tjänst men det verkar att både jag och alla de, framför allt skolbarn och pensionärer boende i Larsberg, Bodal och Baggeby har fel!?!
    De beslut som SL eller de som styr den är ett bevis på att det är medborgarna som ska anpassa sig till Lokaltrafiken!!!
    Vi, skattebetalare, både ber och kräver att Region Stockholm ska se till att linjen 221 INTE läggs ner!

  4. Vill lägga till en kommentar ang. Buss 206.
    Den är inte bara full vid rusningstrafik – utan den är ALLTID fullsatt.

  5. En lösning skulle kunna vara att buss 238 får tätare turer men då behöver man byta till Lidingöbanan eller bussar i Torsvik för att ta sig till stan.

  6. Artikeln borde ändra namnen på hållplatserna Baggeby Centrum finns inte👋. Bodals Skola finns inte. Torsvik Torg stämmer inte.
    Gör om gör rätt tycker jag ni får Buss slinga att låta bättre än den är tycker jag. Och det stämmer att linjen går till 90 % där Lidingöbanan går. Sen säger allt om linje numret 221 är ju relaterat till Lidingö banan som har nr 21!
    Svårt att bort förklara den👋
    Mvh Ärlighetens talan.

    1. Hej John Tack för synpunkter och påpekandet; hållplatsen Bodals skola finns visserligen men den hållplats som avses i Baggeby är naturligtvis Baggeby torg och i Torsvik Torsvikstorg.
      Allt Gott!

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *