Kritik mot Källenfors

Debatt10 september 2022 kl 10.165
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Suzanne Liljegren
Kommunalråd (L) i Lidingö
Ordförande (L) i Lidingö utbildningsnämnd
Ledamot (L) i kommunstyrelsen Lidingö
Ledamot (L) i kommunfullmäktige Lidingö

Kommentarer

  1. Under mina 8 år som kommunalråd har jag aldrig hört att betygen diskuterats ur den här vinkeln.
    Lärarna är proffs de vet hur man sätter betyg. Vi politiker ska hålla oss borta!
    Birgitta Sköld, kommunalråd Lidingö

  2. Källenfors uttalande är ju objektivt sett helt riktigt. Meritvärdena på Lidingö är för låga eftersom vi inte har samma meritvärdesinflation som i andra kommuner – heder åt lärarna på Lidingö för det! Men självklart är det något som måste jobbas med och här binder Källenfors ris åt egen rygg mitt sitt ständiga ihopblandande av lokala frågor och frågor på riksplanet som han inte har att göra med. Självklart är detta något som M som parti måste göra något åt – på riksplanet.

  3. Från KD:s sida är det självklart att lärare ska sätta betyg och vi politiker ska ge lärare och elever goda möjligheter för att uppnå bra resultat. Det gör vi bland annat genom en bra nivå på skolpengen och genom att erbjuda bra lokaler anpassade för utbildning. Vi ska dock aldrig detaljstyra.

    Håller du med om detta och att barngrupperna i förskolan ska bli mindre är vi tacksamma för din röst imorgon.

    Carl-Johan Schiller (KD)

  4. Hersby gymnasiums lärares betygsättning ska inte utsättas för otillbörlig påverkan!
    Det kommunstyrelsens ordförande, Daniel Källenfors (M) uttryckte under sitt tal i speakers corner på Hersby gymnasium den 7 september är högst anmärkningsvärt och uppseendeväckande. Åtminstone för alla oss som tar avstånd från en fortsatt marknadisering av den svenska skolan. Den konservativa högern, som givit skolkoncernernas vinstlobbyister inflytande över hur deras partiers skolpolitik ska utvecklas framåt, förespråkar fortsatt att glädjebetyg ska kunna användas i konkurrensen om att lägga beslag på elevernas skolpeng på marknadens villkor.

    Under flera år har medias rapportering och forskningsresultat påvisat ett allvarligt problem: alltför många behöriga lärare utsätts för rektorers, föräldrars och ägares försök att påverka lärarnas betygsättning. Nu går Lidingömoderaternas främste företrädare inför elever och deras lärare ut med ett påstående om att Hersbys elevers betyg är extremt orättvisa, samt att deras betyg och meritvärden är för lågt satta.

    Vi socialdemokrater står upp för att lärarnas yrkesetik ska stärkas och värnas, där korrekt bedömning utgör en viktig del i arbetet med att stärka tilltron till lärarprofessionen. Behöriga och legitimerade lärare utgör en garant för en stark profession. Lärarnas betygsättning ska inte utsättas för otillbörlig påverkan. Rektorer, ägare och politiker måste ta denna fråga på mycket stort allvar och ge lärarna förutsättningar att på ett rättssäkert sätt kunna sätta betyg helt enligt elevernas prestationer och kunskaper.

    Vi har stor tilltro till Lidingös skolledning och lärare. Vi är som politiker i Lidingö stad ytterst ansvariga för stadens medarbetares arbetsmiljö, i det här fallet att säkerställa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv för lärarna.
    Förutom att moderaternas agerande kan öka risken för ohälsa bland lärare och skolledning är det även ett hot mot lärarnas professionalitet och i förlängningen hela betygssystemet. Ett system som innebär att slutbetyg från framför allt gymnasieskolan kan avgöra elevernas möjligheter att kunna gå direkt vidare till högre utbildning och arbetsmarknad. Det ska inte utövas påtryckningar på lärarna att sätta höga betyg. Glädjebetyg ska varken tillåtas för att stärka skolors konkurrens med andra skolor eller för att dela ut falska intyg om elevers faktiska kunskaper.

  5. Det är fasansfullt hur Kommunstyrelsens ordförande tillåts kliva fram med liknande uttal.

    Om jag var moderat i förra valet så är jag det inte i detta val gällande kommunen

    We need to make Lidingö great again.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *