Nu läggs busslinje 233 ned

Buss 233. Arkivbild Lidingösidan.
Lidingö18 november 2019 kl 06.006

Enligt uppgifter till Lidingö Nyheter kommer busslinje 23 att läggas ned. När SL kommer med sin nya tidtabell, vilket sker i december, finns inte linje 233 med, så linjen verkar av allt att döma läggas ned. Skälet anges vara att linjen inte har tillräckligt med passagerare. Keolis, som driver bussarna på Lidingö, får betalt per resenär och antalet nu är för få, så därför kommer den sedan flera år hotade linjen att upphöra.

Vill du veta mer om hur närtrafiken på Lidingö planeras? Träffa representanter från Keolis och även Lidingö stads trafikutvecklare. Få svar på frågor om tidtabeller, linjedragningar m.m.

Filmen "Tryggare bussresa för dig som senior" kommer att visas.

Plats: Mötesplats centrum, i Stadshusets entréplan, torsdag 28 november kl 13.00. Kostnadsfritt.

Kommentarer

  1. Buss 233 går väl tvärs över ön, hur ska man då ta sig fr. tex. Brevik till Näset. Antingen byta i Ropaten el. i centrum, båda alternativ tar alldeles på tok för lång tid. Man behöver precis som i glesbygden bil här på ön, det är miljövänligt………men det bryr ju inte ni er om och inte jag heller, det ni vill, det är att få in mer pengar på korten etc. etc. men servicen blir sämre och sämre – bakåtsträvare !!! Man kan tex. minska på turerna och åka end. fm. och em. tex. Att det är för få som åker jämnar annars ut sig med det överfulla tåget fm. och em. Där får ni verkligen ut så mycket som möjligt ekonomiskt.

    1. Linje 238 går kvar , det går bra att byta i Baggeby från Lidingöbanan till bussen, det är enklaste resan mellan Brevik och Näset, och bilfri!

  2. Ja inte undra på att den läggs ner när den har så konstiga tider som inte passar arbetstiderna för oss som åker till o från jobbet.
    Buss 204,212 o buss 221 är oftast överfulla så man får stå var enda gång man ska hem från jobbet från Rudboda till Högsätra. Dom verkar inte tänka på säkerheten för resenärerna utan bara på pengar.

  3. Åkte 233 idag, den var så fullsatt att folk fick stå! Många ungdomar som åker till sina skolor och äldre som åker till Lidingösjukhus. Även vuxna och barn som behöver åka till olika resursenheter i Högsätra, som har svårt med byten! Otroligt dåliga förbindelser mellan södra och norra Lidingö.

  4. Om inte jag missminner mig går den så att skolbarnen ska kunna komma till skolan. Men Lidingöföräldrarna föredrar att skjuta sina barn till skolen. Dåligt för miljön hur miljökompenserar dom? Hur lär sig skolbarnen att passa tiderna? Under min uppväxt cyklade vi till skolan. Den enda gången vi blev hämtade var till studenten. Och 50 procent av oss som bor på Lidingö har ingen bil mest ungdomar och äldre kvinnor. Den kategorien bryr sig inte Lidingö Stad om.

  5. Om det är dåligt med passagerare på bussen beror det kanske på att turen inte är anpassad till skoltiderna. Bo skola och Källängen skola börjar dagen 8:10 respektive 8:15. Buss 233 ankommer vallen 7:46. Om den hade ankommit 8:00 så hade nog fler tagit bussen.
    Min son cyklar när det går men under vintern behöver barnen möjlighet till buss. Med 233 tar turen för min son 6 minuter medan alternativet är 30 minuter via Ropsten. 233 skulle kunna vara en matarbuss till skolorna Futura, Högsätra, Christina, Bo, Källängen och Hersby.

    Vill man inte att barnen ska åka kommunalt?

    Otroligt fascinerad över detta beslut.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *