
TEMA OMSTART: Unique Beverage System Sverige AB
– Vår familj är entreprenörer, säger Annika Johansson som varit egenföretagare nästan i hela sitt liv och kommer från en företagarfamilj i Värmland. Jag har drivit företag sedan 1985 på Lidingö tillsammans med min man och våra fyra barn som också numera också är egna företagare.
– Det första företaget hette Krogab AB och blev så framgångsrikt att andra företag ville köpa upp oss, så vi gjorde en så kallad exit.
– Det är kul att arbeta, så när vår yngsta son ville bli egen företagare tillsammans med sina föräldrar, så startade vi ett nytt juiceföretag, med bland annat varumärken som Tropicana och vårt eget brand Citropresso. Vi har ett koncept med att vi fritt ställer ut juice maskiner sköter installation och all eventuell teknisk service på Hotell och konferensanläggningar och kunden köper juicen direkt från oss eller via grossist.
– Corona har dock gjort ett stort hål i intäkterna under våren då omsättningen sjönk med 80 procent. Vi är säljfokuserade, det är det som driver oss och idag är vi uppe på 65 procent av den tidigare omsättningen igen. Vår marknad är hotell i hela Sverige men vi har nästan inga kunder på Lidingö, vilket vi gärna skulle önska med tanke på Handla lokalt. Vi har tappat mest i Stockholm och Göteborg – landsorten går bättre i Corona tider.
– Vi har även gått in som hälftenägare i Lidingö företaget Art Safe North AB.
Konstsystem för alla organisationer som behöver få kontroll på sin konst.
Konstdatabasen för statliga myndigheter och RegitArt för kommuner och företag. Vi har många kunder i hela Sverige, hoppas att få även Lidingö Stad. Handla Lokalt!
Det är bra att ha flera ben att stå på – det har vi lärt oss och vi ser det tydligt nu i Coronatider.