I samarbete med Lidingö Näringsliv presenterar vi ett antal Lidingöföretag som beskriver hur de klarar Coronakrisen. Exemplen är hämtade från Lidingö Näringsliv debatt på facebook.
Lovans Djurcenter: Vi försöker anpassa oss så gott det går…

… säger Lovisa Lundin som driver Lovans
Djurcenter på Islinge hamnväg. Vi vill ju att kunderna sak känna sig
trygga.
– Som många andra företagare på ön anpassar vi
oss och gör vårt allra bästa för att alla våra kunder, som har smådjur, hund
eller katt, ska känna sig trygga. Exempelvis erbjuder vi att plocka varorna åt
kunder som ringer in till butiken innan besöket och ställer ut påsen så att man
inte behöver gå in. Kunderna kan Swisha eller betala mot faktura. Med den nya
Näringslivsbilen kan vi numer också skicka hem varor till de kunder som inte
kan komma till oss. Det är bara att ringa.
– När det gäller hundtrimmet, tar vi också emot
våra kunder och deras hundar utomhus, för de som vill och vi håller avstånd –
alla ska känna sig trygga. Kommer det nya direktiv får vi självklart anpassa
oss till det.
– Jag har en önskan till alla Lidingöbor: Försök
att stötta näringslivet så gott det går här på ön så att vi kan finnas kvar
efter det här.
Bodalsgaraget: Det rullar på som vanligt…

… berättar Lars Andrén som är anställd på
Bodalsgaraget, en bil- och däckverkstad på Vasavägen.
– I nuläget känner vi oss inte så oroliga, vi har jobb nästan
upp över öronen. Kanske är det så att det är många som arbetar hemifrån och har
tid att serva bilen eller byta däck.
– Vi har inte märkt av coronasmittan så mycket
faktiskt, förutom att det är en del kunder som är lite oroliga om det är för
mycket folk i kundmottagningen.
– Så vi har nu infört att ha en kund åt gången i
kundmottagningen och så har vi satt upp lappar att kunderna ska försöka visa
hänsyn och inte gå in om det finns folk inne mottagningen.