
En pop up-butik med utemöbler och trädgårdsväxter, ett nytt grafiskt utseende och en uppskattad hemkörningsverksamhet. Det är några av de nyheter som möter besökarna i Lidingö Centrum, som är en av få stadskärnor som har har upplevt ett ökat antal besökare under Coronakrisen. Detta meddelar Grosvenor som äger husen i Lidingö Centrum i ett pressmeddelande.
Grosvenor Europe bedriver ett kontinuerligt förändrings- och förnyelsearbete för att stärka Lidingö Centrums position som lokal stadskärna. Arbetet pågår för fullt trots den pågående Coronakrisen.
– Vi är övertygade om att urbana stadshandelsplatser som Lidingö Centrum har framtiden för sig. Det bekräftas av att Lidingö Centrum faktiskt är en av få handelsplatser där antalet besökare har ökat under pandemin. Det förklaras av att Lidingö Centrum spelar en central roll som den naturliga lokala ökärnan, säger Carl Strufve, Director Nordics på Grosvenor Europe.
Under våren har Lidingö Centrum fått ett delvis nytt utseende genom att centrumets grafiska profil har uppgraderats. Det har bland annat lett till att alla skyltar i Lidingö Centrum är utbytta och att de är upplysta för ökad trivsel.
Lagom till påsk slogs ett nytt pop up-koncept under namnet Granath Koncept upp i den gamla bilbiotekslokalen. Där erbjuds bland annat trädgårdsmöbler och trädgårdsväxter och det går även att boka inredningshjälp i hemmet. Konceptet har blivit mycket populärt och har dragit många Lidingöbor till centrum.
Sedan vecka 13 driver Lidingö Centrum i samarbete med det lokala näringslivet och Lidingö Stad initiativet Näringslivsbilen. Initiativet ger personer som inte kan besöka centrumet möjlighet att beställa hem varor och få dem hemkörda utan extra kostnad på vardagar mellan klockan 11.30 och 17. Tanken är att forsätta med den här servicen så länge Folkhälsomyndighetens restriktioner för riskgrupper finns kvar.
– Det som sker i Lidingö Centrum går i linje med vår tro på att utveckla och förädla stadskärnor, en strategi vi kallar Living Cities. Vår dialog med Lidingö Stad om att utveckla Lidingö Centrum och stärka dess roll som ökärna fortskrider, säger Carl Strufve.
I Sverige äger och utvecklar Grosvenor Europe, som är ett av fyra verksamhetsbolag inom det internationella fastighetsbolaget Grosvenor Group, Bålsta Centrum, Burlöv Center, Skärholmen Centrum, Väsby Centrum, Haninge Centrum och Lidingö Centrum.
Förstår inte. Under de senaste månaderna har Coopparkeringen varit halvtom, man har kunnat gå in i butikerna utan risk för att möta andra kunder. Gäller i stort sett samtliga butiker. Vilket jag, i ärlighetens namn, har varit oerhört tacksam för.
Men, hur kan man då gå ut och säga att Lidingö Centrum har fått ökat antal besökare???