
Centerpartiet synar majoritetens miljöplan i sömmarna och finner låga ambitioner bakom stora löften. I majoritetens miljöplan och budget för teknik och fastighetsnämnden framgår att det endast planeras för en ny publik laddstolpe per år, detta samtidigt som bilindustrin fasar ut förbränningsmotorerna.
Idag har kommunen sju publika laddplatser och kommer enligt majoritetens miljöplan endast att ha elva år 2025. Samtidigt så planerar stora biltillverkare att kraftigt minska tillverkningen av bilar med förbränningsmotorer och redan idag så är var fjärde bil som säljs en ren elbil eller laddhybrid. Med stadens mål om utfasning av fossil energi så borde rimligtvis alla kommunala hemtjänstbilar gå på el. Men med majoritetens planerade laddplatser så kommer inte ens kommunens behov att täckas.
Centerpartiet ställer sig därför frågande till vilka signaler majoriteten skickar till boende och näringsidkare på ön med miljöprogrammets låga ambition gällande utbyggnaden av laddplatser. Fredrik Wesslund (C), talesperson för trafikfrågor kommenterar:
– Hur ska till exempel boende i flerfamiljshus kunna köpa en elbil om de inte har någon laddplats tillgänglig och hur kommer affärsverksamheten påverkas på ön när kunder inte kan ladda sina bilar under vistelsen?
Centerpartiet menar att det är stadens uppgift att garantera att Lidingös infrastruktur hänger med i den hållbara omställningen som nu sker. Kommunen måste finna vägar för att kraftigt öka antalet laddplatser på ön, exempelvis genom att göra det attraktivt för privata aktörer att sätta upp laddplatser och sälja el på publika platser. Staden måste göra det lätt att köra elbil, även för de som bor i flerfamiljshus. Dessa ska inte tvingas att ställa bilen långt ifrån sin bostad för att kunna ladda, laddplatser måste finnas över hela ön. Lidingö måste hänga med i den fossilfria omställningen, majoritetens plan att öka med en laddplats om året duger inte.
Bara en mindre detalj, som inte alltid är sådär jättelätt att greppa:
En elbil som har litium batterier är inte alls så ren som det nu kan tyckas i första läget. Låt oss välja Polestar 2 som exempel, den förbrukar så mycket CO2 i själva tillverkningsprocessen att en Ferrari F8 Tributo (en synnerligen extrem bil ja jag vet) kan köra i typ 8.000 mil innan den kommer ”ikapp” vad en Polestar 2 redan förbrukat innan den ens rullat av tillverkningsbandet…
El är underbart, don’t get me wrong, och i någon form kommer det med stor säkerhet vara framtidens framdrivningsteknik – men just nu så är det viktigt att komma ihåg två saker:
1) Att tillverka en komplett elbil med litium batterier skapar extremt mycket CO2 redan innan den rullar av tillverkningsbandet…
2) Om man ersätter en fossildriven bil med en elektrisk, så är bevisligen inte din gamla fossildrivna bil skrotad eller hur – du har med stor sannolikhet antingen sålt den privat eller haft den som inbyte. Det innebär att din f.d. fossildrivna bil fortfarande tillför CO2 i miljön, men bara med någon annan som ägare…
Så innan alla skriker elbil och laddstolpar – det krävs lite mera nyans i debatten.
Det är lite som detta med att de (vill jag minnas) 15 största containerfartygen släpper ut lika mycket som jordens samtliga fordon. Eller att UK skulle ta bort alla fossildrivna fordon, ja det skulle Indien och Kina tillsammans förbruka enbart i befolkningstillväxt…