
– Min mor, som arbetade på Interplast i Gåshaga, där de ofta hade behov av en elektriker, tyckte att det var ett yrke som skulle passa mig. Pappa som jobbade på AGA som verkstadsmontör, tyckte att jag skulle gå på AGA-verkstadsskola, men så blev det alltså inte, berättar Mats Leksell som är ägare av Elvaruhuset.
Efter några som serviceingenjör på AGA började jag jobba i företaget Elektrotekniska och köpte succesivt in mig där. Med tiden delades bolaget upp och jag och min fru Ann-Charlotte köpte loss Elvaruhuset som då låg i Lidingö Centrum. När kommunen tog över våra lokaler och byggde centrumet flyttade vi 1998 hit till Islinge Hamnväg, säger Mats.
– Det var lite tufft i början men efter några år blev utvecklingen bara bättre och bättre och vi har haft en god utveckling.
– För tre år sedan kom dock näthandeln och det blev stark priskonkurrens.
LED-belysning gjorde också sitt intåg och marknaden ändrades snabbt. Vi var tvungna att tänka om.

– Förr kom kunderna in för att köpa glödlampor, nu kommer de in för att diskutera belysningslösningar och el-problem. De vill också ha hjälp med att installera LED-belysning vilket är lite mer tekniskt komplicerat. Därför har vi under en period samarbetat med elfirman Com El för att komplettera och förstärka varandras verksamheter.
– Vi märker också att alltmer belysning är kopplat till smartphones och datorer och vi får dessutom ofta frågor om datorservice, säger Mats. Så vi har nu utvecklat ett samarbete med ett dataserviceföretag, Miaxel Nätverksinstallationer. De finns numera i våra lokaler där de har en serviceverkstad för privatpersoner och företag.
Det är många kunder som vill ha hjälp med ljussättning i hemmet eller på kontoret och där samarbetar vi med Lighthouse som utför professionell ljussättning i trädgårdar, hem och kontor. Det senaste tillskottet i vår utveckling är ett samarbete med Nillus som är professionell inredare och jobbar även med ljussättning i samband med inredning. Detta har också inneburit att vi förutom vårt vanliga lamp- och belysningssortiment satsat på lite mer avancerade armaturer och belysningsanläggningar.
– Alla måste anpassa sig efter teknikutvecklingen och efter kundernas önskemål och behov. Vi har haft lyckan att utvecklats bra, men mest stolt är Mats över att han som kommer från en arbetarfamilj kunnat göra en resa och skapa ett eget lönsamt företag.
– Det jag tycker om är att serva kunder och försöka förstå deras behov, men mest av allt gillar jag att vara entreprenör, säger han.
– Denna resa ska inte sluta nu när jag och min fru går mot en arbetsfriare tid eftersom vår son Dennis, glädjande nog, vill ta över verksamheten. Han har jobbat i Elvaruhuset några år och är självlärd och kan verkligen sitt hantverk.
Förr var 90 procent av kunderna män över 50 år och köpte elprylar och ljuskällor för att fixa hemma själva. Nu är 50 procent av kunderna kvinnor, varav 30 procent är under 40 år och de köper lampor och service för belysning och inredning i hemmet. Vi servar privat- och företagskunder företrädesvis från Lidingö, Sollentuna, Djursholm och Danderyd.

– Det är svårt att ta betalt för konsultationer i butiken, förklarar Mats. Kunderna har inte så många ställen att vända sig till när det gäller att få svar på frågor om installationer och olika problem. Men vi hjälper gärna till inom ramen för vad som är tillåtet för privatpersoner att göra själva och får då ofta olika typer av belysningsuppdrag på kuppen.
– Vi har inga relationer med Lidingö stad, men de handlar här ibland, säger Mats. De har aldrig frågat hur det är att driva företag på ön. Vi tycker det är bra att Lidingö Centrum ska utvecklas, Lidingö behöver det – all verksamhet är bra och vi behöver dessutom fler restauranger och Lidingöbanan till centrum.
Parkeringen utanför oss är helt undermålig och det är djungelns lag som gäller. Parkeringsförbud på måndagar är inte så bra, då vi är fler företag som har vår verksamhet här i veckorna. Och man tycker att plogbilen borde komma då, men det gör den inte, vilket är ett evigt problem.
– Vår vision är att sälja mer kvalitet och helhetslösningar hellre än kvantitetsprodukter från Kina, som ganska snart hamnar på soptippen. Den ambitionen motverkas tyvärr av internethandeln där endast lågt pris prioriteras och därmed efterföljande butiksdöd, avslutar Mats.
FÖRETAGSFAKTA
Företagsnamn: Elvaruhuset i Lidingö AB
Startades: 1931
Av vem: Folke Persson
Hur många anställda: 5
Kontor/lokaler: Islinge Hamnväg
Omsättning: 9 milj kr
Kunder: Cirka 25 000/år