Det rödgröna styret i Region Stockholm struntar i Lidingö och går vidare med att slakta busslinje 221

Debatt18 september 2023 kl 04.1717

Trots att en totalt enig kommunstyrelse i Lidingö kraftigt protesterade mot SL:s förslag att lägga ned busslinje 221 Larsberg-Bodal-Baggeby-Lidingö centrum-Ropsten går det rödgröna styret i regionen (S, MP och C) med stöd av V vidare och vill lägga ned linjen från och med i december i år.

Att nedläggningsförslaget går vidare framgår av en redovisning i regionens trafiknämnd den 29 augusti och som presenterades i Mitt i Lidingö nu i veckan. Totalt vill SL lägga ned 17 busslinjer i länet med hänvisning till SL:s dåliga ekonomi på grund av minskat resande efter pandemin och allmän oro i omvärlden.

Man skyller den dåliga ekonomin på efterdyningarna av pandemin men nämner inte vad den egentliga orsaken är, nämligen en ofinansierad frysning av SL-taxan och lika ofinansierade ”allt-till-alla”-löften som bygger upp långsiktiga underskott i SL:s ekonomi och låter kollektivtrafiken stå som tydligt offer för underskottsbudgeten i regionen som helhet. Den frysta SL-taxan innebär 150-200 miljoner per år i förlorade intäkter som ackumulerat medför närmare en miljard i förlorade trafikintäkter över mandatperioden. Att slopa frysningen skulle tillföra regionen tillräckliga medel för att stoppa nedskärningarna i SL-trafiken. Under åren 2017 till 2022, då de borgerliga styrde regionen, höjdes priset på SL:s månadskortet med i snitt cirka 30 kr per år. Motsvarande höjning även i framtiden kan rädda både busslinje 221 och de övriga 16 busslinjerna som dagens rödgröna regionpolitiker nu vill lägga ner.   

Lidingö stad kommer att fortsätta arbetet med att försöka rädda busslinje 221. Det tidigare borgerliga styret i regionen lyckades med att i måttlig takt successivt höja SL-taxan och därmed klara att både behålla befintlig trafik och fortsätta nödvändiga utbyggnader av SL-trafiken. Nu ser vi hur detta arbete raseras av grönvänstern  (S, MP, C och V) i regionen trots helt andra löften under valrörelsen. Det är inte acceptabelt.

Värt att notera är att regionens trafikförvaltning inte givit någon direkt återkoppling till Lidingö stad om sina planer på att ignorera våra önskemål. Det får vi läsa om i lokalpressen!

Daniel Källenfors (M), ordförande, kommunstyrelsen
Anders Paulsen (LP), vice ordförande, kommunstyrelsen

Kommentarer

  1. Från KD är vi helt eniga i kritiken som framförs här och vi driver på för att rädda busslinjer i både regionen och på Lidingö.

    Tidigare har vi samlat alla partier på Lidingö för att tillsammans markera mot regionen. Det har varit en framgångsrik strategi. Att nu M och LP väljer att agera annorlunda är synd och sannolikheten för framgång minskar.

    Carl-Johan Schiller (KD)
    Gruppledare

    1. Självklart ska buss 221 finnas kvar. Det är många som åker med den kan jag vittna om. Men lika självklart borde det vara att avgiftsbefria kollektivtrafiken. Av både, främst, miljömässiga men även socioekonomiska skäl. Politik handlar om att prioritera. Att h ö j a kostnaden är ett mycket ogenomtänkt förslag. Fler behöver åka buss istället för SUV – inte minst här på Lidingö.
      Med vänliga hälsningar,
      Christian Carlsson

    2. De skyller på dålig ekonomi men det finns en enkel lösning på det
      Lägg ner landstinget som är en föråldrad institution och en elefantkyrkogård för gamla avdankade politiker som inte gör mycket annat än sitter där och kvitterar ut skyhöga löner
      Vid en nedläggning av landstinget så skulle många milliarder kunna läggas på kollektivtrafik , sjuk och äldreomsorg, skolor mm

  2. Jag förstår inte hur de som sitter i en helt annan kommun kan bestämma över en annan kommuns behov av kollektivtrafik inom regionen . Verkligheten stämmer inte överens med deras förslag. Deras förslag har absolut ingen förankring i den verklighet som berör boende längs denna sträcka. Skolbarn, föräldrar med förskolebarn, äldres behov att ta sig fram/från Lidingö Centrum/Ropsten för vidare resa till tex Karolinska sjukhuset/andra besök i Stockholm/tåg etc.
    Vi vägrar godta denna inställning från Stockholms Stads Trafikkontor.

  3. Det är intressant att den styrande minoriteten försöker få det att framstå som att inte samtliga partier på Lidingö vill rädda 221:an. Vi stod alla bakom stadens remissyttrande. Det finns även en namninsamling som protesterar mot nedläggningen. Hittills har jag inte sett någon annan förtroendevald sprida den i sociala medier än undertecknad. Namninsamlingen med över 800 underskrifter hittills, återfinns här: https://www.mittskifte.org/petitions/stoppa-nerlaggningen-av-busslinje-221?source=rawlink&utm_source=rawlink&share=3e802feb-def5-41e6-8507-cb6e05d1cca6&fbclid=IwAR2riamkPYBFvT4j7_S3IlXwE41ulr-1EVyVTMzsho7qCZn-rSzmlSbe6WU

  4. Det är sådan upprörande dubbelmoral från vänsterstyret i regionen och i synnerhet från MP som är så drivande för att man ska resa kollektivt, i stället för att ta bilen. För cykla, det kan ju faktiskt inte alla, men de förstår nog inte att det finns människor i samhället som har funktionshinder som gör att det helt enkelt är omöjligt. Kollektivtrafiken är så viktig för att alla ska kunna nå faciliteter. Vi har också under många år krävt att busslinje 238 ska gå lite senare på kvällen än som nu med sista turen vid 21, då många nyttjar event etc tvärsöver ön.
    SD Lidingö genom Iréne Borgenvik

  5. Det är rent j*vla skamligt av Stockholms region (S, V, MP och S) att dom gör så här!
    (Tänker främst på alla äldre som har ont, svårt att röra sig och riskerar att ramla när det halt i backarna, speciellt i Torsvik, Baggeby och Bodal. Men detta försvårar också för alla som dagligen ska till skola/studier och arbete som måste nerför och uppför backar som även för unga och starka personer är en stor risk när det halt.)
    Men detta understryker/bevisar bara den generella inkompetens som de rödgröna står för inom alla områden! 🙁

  6. Vi, Lidingövillor, som representerar Lidingös villaägare, stödjer absolut förslaget att behålla 221:an. Det är anmärkningsvärt att inget samråd skett med Lidingö i frågan.

  7. Jag tycker förslaget mot att lägga ner busslinje 221 går emot all mitt förstånd.
    Dom tycker alltså att äldre människor med rullator ska ta sig en lång morgon promenad ner mot tåget istället för att sätta sig på en bekväm buss uppe i Larsberg?
    Sen kan man ju undra varför vi har ett kommun styre när staden går emot kommunens eniga förslag ?
    Tycker att kommunen ska sätta sig ner och gemensamt sätta ner foten mot stads ledningen med en protest.
    Busslinje 221 måste vara kvar, för allas bästa.

    1. Det har skett samråd mellan TF och SAMTLIGA kommuner i regionen – alltså även Lidingö. Samråd betyder dock inte att alla får som dom vill…
      Förvånad över ett så osakligt inlägg från en organisation som vill framstå som seriös.

  8. Att kommunister och miljöförstörarpartiet går emot folkviljan är väl egentligen vardagsmat för oss äldre som har varit med ett tag. Synd att det är så skamligt att vara politiker så att ingen vettig vill bli inblandad.
    Sverige har världens största riksdag per capita.
    Och flest politiker som lever på väljarna per capita. Svensken betalar mest i världen till sina styrande och ämbetsmän.
    Ju fler kockar desto sämre soppa!

  9. Hur full måste en busslinje vara för att få finnas kvar? Åker bussen på varierade tider under dygnet. Och 95% av resorna står det resenärer ända fram till busschauffören. Många gånger släpper bussen inte på mer resenären tex i Torsvik pga att bussen är packad till bristningsgränsen. Är inte helt ovanligt heller att resenärer inte kan kliva på Buss 221 i Bodal och Baggeby pga att den redan är fullsatt.
    Åt andra hållet Ropsten – Larsberg är det likadant ca 8-10 timmar per dag.

  10. Att lägga ner 221 nu när Lidingöbanan vänder i Baggeby och är ett dåligt alternativ till/från Ropsten och dessutom Lidingöbanan har många inställda turer pga vagnarna inte fungerar som de ska och allt som oftast är på verkstaden. Så är det helt idiotiskt att lägga ner 221 nu.
    Dessutom så blir det problem för tex de äldre med alla backar i Larsberg, Bodal och Baggeby till/från Lidingöbanan.

  11. Det är oacceptabelt att stockholmarna får fler nedlagda busslinjer trots höjning av SL-kortet.

  12. Vad gör kommunledningen för att få regionen att ändra sitt beslut? Förläng linje 221 och överväg att lägga ner 206 istället kunde vara en lösning kanske.
    Frågar man SL om när beslutet går i verkställighet kan de inte ge besked om datum.
    Frågar man SL om när Lidingötåget skall börja gå över bron får man inte heller besked om någon tidpunkt.
    Vad sysslar SL:s ledning med?
    Och vilka besked kan kommunledningen ge idag den 28 november?

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *