Demonstrationståg i panik – eller visa handlingskraft?

Debatt16 maj 2025 kl 14.186
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Gabor Sebastiani, oppositionsråd Centerpartiet
Annica Grimlund, gruppledare Socialdemokraterna
Suzanne Liljegren, gruppledare Liberalerna
Erica Magnergård, gruppledare Kristdemokraterna
Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet
Jonas Lundgren, gruppledare Vänsterpartiet

Kommentarer

  1. Samtliga partier ovan har röstat FÖR dessa förändringar med betongstation, muddring och bioccs! Men stoppar nu huvudet i sanden å kör blame game. Hur skall man lita på er när ni gör en sak, och sedan försöker beskylla någon annan för era egna beslut?

    1. Jag antar att ingen farit med osanning utan att Källenfors berättat att hans partivänner I Stockholm var dom som initierade denna process och att Lidingö under hans ledning avstod från att lämna remissvar. Från Vänsterpartiets sida stod vi bakom det remissvar staden lämnade senast. Vi har också inlett dialog med Stockholm stad för att stoppa dumpning av muddermassor i Askrikefjärden.

  2. Alla partier i Stockholms Stad var eniga, UTOM Sverigedemokraterna i Stockholms Stad som röstade bestämt NEJ till Cementdepån i Ropsten pga alla miljörisker.

    Styrelsen SD Lidingö
    genom Iréne Borgenvik, gruppledare SD Lidingö

  3. De miljökonsekvenser som Stockholm stad identifierat och de miljökonsekvenser som Lidingö stad identifierat landar väldigt olika. Ord står mot ord. Då är det lämpligt att låta miljödomstolen avgöra vem som har rätt och vem som har fel, istället för att båda partena hävdar att de har rätt utan att frågan når en lösning.

    Gabor Sebastiani
    Oppositionsråd Centerpartiet

  4. DLV= Djurgården- Lilla Värtans Miljöskyddsförening tar fasta på riskerna för människor, som bor och vistas i områdena.
    Cementas stora antal fartyg dygnet runt året runt liksom betongbilarnas hämtning, intilliggande LNG-lossningshamn med många tankbilstransporter med släp och med överlastning till transportfartyg av till -162 grader Celsius kyld LNG, Stockholm Exergis infångning och lagring av komprimerad koldioxid, som överlastas till stora tankfartyg med transporter till Nordsjön dygnet runt året runt.
    Vid lastning av LNG=naturgas lastfartyg och CO2 samt vid kollisioner mellan alla dessa fartyg eller andra stora fartyg eller tur.- och fritidsbåtar i området kan svåra utsläpp leda till våldsamma explosioner (BLEVE) med hastiga köldskador, bränder eller kvävning över stora ytor.
    DLV har varnat för dessa konsekvenser långt innan myndigheter och företag förstått farorna med dessa ämnens egenskaper och konsekvenser.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *