Daniel Källenfors (M): Starkare ekonomi och lokalt självbestämmande

Stad & Politik13 oktober 2025 kl 03.547
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Starkt resultat! Akta så att inte (S)tora (S)tygga röda vargen inte kommer och beskattar dig med Robin Hood.

  2. Var jag än rör mig på denna fantastiska ö, på vägarna, vid stränderna, I skogarna, på fälten, får jag en stark känsla av kommunens omsorg. Jag är bestämd i min uppfattning att vi som bor på ön är föremål för omtanke inte bara i vår vackra natur utan även när det gäller våra levnadsvillkor. Kommunens insatser för att bibehålla det unika och njutbara i staden samtidigt med sådant som skapar utveckling och effektivitet är så uppenbara. Varmt tack och för att citera nationalsången: Ja, jag vill leva, jag vill dö på Lidingö

    1. Föreslår att du börjar gå ut på vintern när snön kommer också. Jag cyklar mellan flera kommuner både sommar och vinter.

      Sedan flera år är väglaget på Lidingö SÄMST i särklass. Övirga kommuner, Täby Sthlm mfl sopar sina cykelvägar. Lidingö har inte råd beslutade ovan styre.

      Nu har man även på sommaren drabbats av ngn ”klimat mani” där man struntar klippa lokorna vid vägkanten så att de hänger över vägarna.

      I skogen står träden och lutar på ledningar.

      Sedan ska vi inte prata om lärartätheten…

      Listan är lång på förbättringsförslag. Att det sedan är vacker natur har inte riktigt kommunledningen skapat 🙂

      Klart att det finns många bra saker också – men man ska inte blunda för bristerna och skönmåla.

      Snyggt ekonomiskt resultat!

      1. För att travestera poeten Schiller
        Mot sådan argumentation kämpar själva gudarna förgäves

  3. Bra – men det fattas en del vad gäller uppföljning, speciellt vad gäller samarbetet med region Stockholm:
    1) Nya Lilla Lidingöbron – hur har det gått med sprickorna?
    2) Lidingöbanan har uppenbart en del utmaningar:
    a) Ett tågsätt står still, antagligen fortfarande, pga bromsar som inte fungerar – när kommer det tåget i bruk igen, eller är det ständigt parkerat?
    b) Kurvorna vid Ropsten och vid brofästet mellan Nya Lilla Lidingöbron och Lidingö där går det bedrövligt långsamt, eller så skriker hjulen – när är detta planerat att lösas?
    3) När kommer busslinjerna som försvann tillbaka? Om någonsin?

    Sedan finns lite vallöften som lyser med sin frånvaro, som:
    4) Ropsten, vad händer med att ta bort/flytta på tullarna så att Lidingöbor kan köra till Ropsten och hämta folk (eftersom neddragningar/inställd trafik gör det lite omöjligt att röra sig tidvis) utan att betala tullar? För som det är nu, kan man lika gärna köra in i city och hämta på plats direkt…
    5) Vad händer med NK-Expressen nu när Heidelberg Materials redan börjat bygga sönder Ropsten med sin jätte silo som antagligen kan komma att sprida direkt eller indirekt cancerogena ämnen (ref: https://byggframtid.se/betongvarlden/forhojda-kromhalter-i-cement-skanska-och-peab-har-fatt-leveranser/ )? Känns som om tåget så att säga har gått…

    Det finns säkert flera utmaningar, men detta är trots allt lite småplock som cirkulerat de senaste åren – och ja vissa saker blir aldrig klara.

  4. Taltidningen för synskadade blev en kostnadsminskning då den övergick från professionell leverantör till ett syntetiskt alternativ. Detta spar in pengar.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *