Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Gabor Sebastiani, oppositionsråd Centerpartiet
Daniel Larson, gruppledare Socialdemokraterna
Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet
Jonas Lundgren, gruppledare Vänsterpartiet
Daniel Larson, gruppledare Socialdemokraterna
Patrik Sandström, gruppledare Miljöpartiet
Jonas Lundgren, gruppledare Vänsterpartiet
Oppositionen måste komma med ett konkret förslag som gör livet lättare att leva för Lidingöborna som inte delas av majoriteten. I annat fall kommer allt att bli som vanligt. Pajkastning leder bara till uppgivenhet utanför den egna kretsen.
Tala om hur ni skall dra om Lidingöbanan till Lidingö Centrum?
För såvitt ni inte är beredda att borra djupt in i berget så lär det bli omöjligt, ja såvida man inte vill göra som jag många gånger tidigare sagt: Återskapa Norra Lidingöbana via Islinge – Norra kungsvägen – Lejonvägen – Centrum – och varför inte vidare till Kyrkviken och Lidingövallen, sedan kan man välja att gå till Näset/Norra Sticklinge eller ut på norra Lidingö via Rudboda och Bosön – och varför inte hela vägen ut till Elfvik (finns en inlaga här på sidan att just alla kursgårdar med mera har ett kraftigt kundunderlag som har behovet?). Men jag är tydligen helt ensam med den tanken, Man kan ockås tänka sig en dragning från Centrum via Vasavägen och hela vägen till t.ex. Kottla station där anslutning antingen sker mot Gåshaga eller som rundbana mot Ropsten. Men det kräver en del modiga beslut och ingen som jag har sett skriva på denna nyhetssida från samtliga partier har varit ens öppna för något sådant – så kom igen, hur skall ni dra om Lidingöbanan – för att skriva det med några få ord är lätt, att ha en rejäl plan som verkligen betyder något är något helt annat, eller skall ni göra en ”klassisk” socialdemokratisk finess? Att gräva ned orden i en utredning som aldrig kommer ge svaren?
SL ansvarar för kollektivtrafiken. Och Region Stockholm (det som förr hette landstinget) styr SL. Om detta torde alla vara överens. Utom Lidingös vänsterliberala opposition Oppositionspartierna tycker tvärtom att ansvaret vilar på Lidingöborna.
Men det är alltså SL som driver Lidingöbanan, där antalet inställda avgångar bara hittills i år uppgår till 3327 stycken. Och det är det rödgröna styret i Region Stockholm (Centern, Miljöpartiet och Socialdemokraterna med stöd av Vänsterpartiet) som har styrt SL så att ett tjugotal busslinjer har lagts ner och ett nittiotal därutöver fått urglesad trafik. På Lidingö är saknaden påtaglig efter buss 221. Inne i Ropsten märks nedskärningarna också. Faktum är att det rödgröna styret har avvecklat var sjätte buss – nästan 700 avgångar – i Stockholms innerstad.
Den vänsterliberala oppositionen på Lidingö anser dock att skulden är min, i egenskap av kommunstyrelsens ordförande, och i förlängningen Lidingöbornas, som har röstat för den politik som vi i Lidingökoalitionen driver.
Lidingö kommun borde ha gjort mer, menar man. Konkreta exempel erbjuds inte. Trafiken kan bli ”bättre” genom mer dialog, säger man. Men det enda som den vänsterliberala oppositionen verkligen lovar i sin artikel är att de ska genomdriva den rödgröna politiken även på Lidingö.
Centern, Miljöpartiet, Vänstern och Socialdemokraterna på Lidingö för dialog med det rödgröna regionstyret. De garanterar att regiontrafikrådet Anton Fendert (MP) ska få ännu större inflytande på ön om de får bestämma.
I alla fall detta är ärligt av oppositionen. Det må jag säga. Lidingöborna är troligtvis tacksamma för informationen. Det är tydligt att oppositionen på Lidingö är lojal med sina moderpartier centralt snarare än med Lidingöborna.
Den som vill ha fungerande kollektivtrafik gör bäst i att rösta på Moderaterna även i regionvalet.
Daniel Källenfors (M)
kommunstyrelsens ordförande
Det där tror jag faktiskt att Du skrev själv Daniel. Betydligt bättre än det andra skriver i Ditt namn. Fortsätt så.
Jag har svårt att se ditt resonemang. Rösta på moderaterna så blir allt är den enda slutsats jag kan dra.
Det jag saknat under din period är konkreta förbättringar i sl trafiken. Det har endast skett försämringar. Och detta under din period som
Ordförande på Lidingö. Vad är kommunens ansvar i detta. Inget?
Det konkreta jag kan plocka med mig ur minnet är mediala utspel mot sl och att du bjudit in Fendert för att träffa Lidingös medborgare. Samt mediala utspel kring att lidingöbor måste betala biltull för att lämna på Ropsten.
Igen, vad är moderaternas strategi för att göra det bättre för lidingöborna?
Daniel Källenfors försöker här, på ett ganska klumpigt sätt dessutom, frånsvära sig ansvaret över den havererade relationen till SL. Det politiska styret har under hela processen kring lilla Lidingöbron och även kring Lidingöbanan och ersättningsbussarna, haft inställningen att man är kravställare, snarare än en av två parter som måste samverka. Det handlar inte om att den politiska oppositionen vill lägga ansvaret på Lidingöborna, vi, åtminstone jag, lägger ansvaret på det politiska styre som inte förvaltat Lidingöbornas förtroende på ett adekvat sätt i den här frågan.
Det kommer inte heller som någon chock för någon som suttit med under vare sig kommunfullmäktiges eller kommunstyrelsens möten att den politiska ledningen i vår kommun slagit dövörat till när det ställts frågor kring riskhantering gällande Lilla Lidingöbron. Vi har också vid ett flertal tillfällen kritiserat och även till viss del fått medhåll gällande ändringar av den värsta pojkrumsretoriken som Källenfors velat sända till SL eller regionen som Lidingö stads uppfattning.
Vad man kan konstatera är också att såväl Lidingöbanans nuvarande och ickefungerande vagnar som det dysfunktionella avtalet med SL om busstrafiken på Lidingö, s.k. incitamentsavtal, tecknades under en tid då regionen leddes av Moderaterna.
Vi vill ta ansvar. Eftersom dialogen mellan Daniel Källenfors och regionen/SL totalt havererat och Daniel fallit till stor del på eget grepp så menar åtminstone jag att oppositionen har börjat föra en dialog med regionen för att också delvis gjuta olja på de vågor som det politiska styret skapat. Jag säger inte att regionen och SL är utan skuld i detta haveri. Däremot kan vi som Lidingöpolitiker och Lidingöbor enbart påverka Lidingös agerande.
För övrigt vill jag påpeka att Vänsterpartiet inte ingår i styret för Region Stockholm. Vår uppgörelse på regional nivå med de styrande partierna rör heller inte kollektivtrafikfrågor. Så även där företräder jag som gruppledare för Vänsterpartiet på Lidingö enbart Lidingö.
Kloka ord. Man kan bara konstatera att oavsett politisk färg så fungerar det inte på Lidingö. Och verkar inte gjort på flera år. Frågan kulminerar med Lidingöbron och lidingö banan.
Jag har ingen större lust att tex ta mig med buss från Sticklinge till Hersbyhallen en lördagsmorgon med min dotter för att se henne spela basketmatchen där. Bussen 205 går 1 gång i timmen innan 10 och bytet en gång i halvtimmen. Man behöver gå hemmifrån 1,5h innan den som åker bil dit på 10 minuter. På samma tid hinner man till Nynäshamn.
För ett par år sedan så var den styrande politiska debatten från Lidingö mer kopplad till just bil.
Om oppositionen på Lidingö ska tas på allvar måste den nog göra mer än upprepa falska talepunkter den fått från de misslyckade sossarna i regionen. Fakta visar exempelvis att beslutet om vagnarna fattades år före Tamsons tillträdde. Därtill i politisk enighet med S, C, MP och V. Så gör om och gör rätt i er fakta om ni ska bli tagna på allvar. Och sluta kasta paj.