Cementdepå i Ropsten orsakar miljöpåverkan

En ny cementdepå anläggs i Ropsten. Så här kommer det att att se ut.
Lidingö21 maj 2024 kl 04.2222
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Har jobbat på flertalet betongstationer, som i Uppsala, Barkarby (nedlagd) och Länna (fortfarande aktiv, senast jag kollade). Samtliga dessa har legat långt från bostäder och inte tillnärmelsevis i närheten av vatten/kaj. Det är således väldigt enkelt att bevisa att:
    1) Det dammar något otroligt från cementen (bindemedlet, som troligen kommer från Slite på Gotland) men även från fyllnadsmaterial som ingår som olika storlekar grus / makadam och sand – det kommer lägga sig som ett damm lager låååångt från själva betongstationen, det är bara och besöka Länna som exempel för att se hur det kommer att bli
    2) Det ingår även flertalet viktiga, för betongframställning, kemiska material som kisel med mera – inte alltid så naturvänligt
    3) Med tanke till närheten till inte bara bebyggelse (de ovan nämnda tre stationerna är lokaliserade i industriområden lååååångt från bostäder – bortsett från Barkaby som är nedlagt, just pga närheten till bostäder) i Hjorthagen och Lidingö, och framförallt till Kappsta naturreservat, och alla andra grönområden, så kan man med enkelhet säga att vilken betongstation som helst aldrig någonsin skall placeras i närheten av bebyggelse eller naturreservat

    Det finns bevisligen inga argument för att placera en sådan pass svår kemisk process med tillhörande transporter dygnet runt (!) och kalla det miljöprövat och godkänt. Varför la man isåfall ned Barkarbys betongstation pga dess närhet till Barkarby boende och handelsområde?

    Det lutar lite vilt och dåligt i argumenten till varför. Varför lägga ned befintliga stationer med argument ”boende” och sedan placera samma betongsstationskapacitet i ett nytt närområde till befintliga bostäder och natturreservat?

  2. Har man undersökt ev försämringar av luftkvaliteten på Lidingö? Gränserna för luftförorening kommer att sänkas. Trots det kommer gränserna vara för höga för människor med Kol, fibros m fl hjärt- och lungsjukdommar.
    Är detta verkligen en lämplig plats? Annat än ur effektivitetssynpunkt för cementförsäljaren.
    l

  3. Detta vill vi absolut inte ha i närheten av Lidingö. Cement depå mitt i stan? Varför inte placera det i Slussen istället?

  4. Jag var på ett kaotiskt Samrådsmöte i Hjorthagen 13 maj där Heidelberg Material (Cement) hävdade att det är Stockholm stad som vill att Lövholmen (Liljeholmen) utvecklas för bostäder. Heidelberg Materials VD förklarade att det då är olämpligt att vara kvar pga buller mm. Stockholms stad har då föreslagit Heidelberg Material alternativ lokalisering av depån till Energi hamnen i Värtan mitt inne i Stockholm stad, vilket är ofattbart korkat av flera skäl (se ovan kommentarer). Intressant är också att det finns uppgifter från Svt 2014 att Heidelberg Material träffat avtal med etablerade bostads utvecklare om försäljning av marken på Lövholmen för över en miljard kronor, men det vill de inte tala om….

  5. Vi måste hjälpas åt att få stopp på cementdepån i Energihamnen.
    Successivt har det också byggts upp på Loudden ett logistikcentrum för masshantering stenkross. Det här dammar rejält från och till beroende
    på hur blåsigt det är. Väldigt ofta blåser dammet över bostäder på Lidingösidan och villorna som finns efter Loudden. Egentligen skulle bostäder börjar byggas på Loudden i år men det är ändrat till 2030. Jag mejlade till Lidingö Stad och undrade om de bevakade vad Stockholm stad gör mellan Loudden och Ropsten samt om någon från Lidingö Stad skulle närvara 13 maj på samrådsmötet i Hjorthagen angående
    cementdepån. SVARET från Lidingö Stad var att jag behövde vända mig till Stockholm Stad för att få mer information samt att Lidingö Stad kan i detta fall inte påverka arbetet som pågår i Stockholm. Jag är inte nöjd med svaret. Vi ska vara Hälsans Ö. Det innebär inte bara att röra på sig utan det är viktigt då att vi andas bra luft. Jag har varit i kontakt med Stockholm Stad och även Elna Topac Structor Miljöbyrån Stockholm AB. Masshantering stenkross i Loudden har börjat arbeta på nätterna och då kan jag inte se om det dammar. Transport med sten och jord som transporteras till Loudden sker med bogserbåt och pråm.
    Det har också övervägande övergått till att köra sent på kvällarna i mörkret och mycket tidigt på morgnarna. Stockholm stad kan inte svara på hur länge logistikcentrum ska vara kvar på Loudden. Jag upplever att politiker och kommunanställda bryr sig inte om miljön. Jag känner mig väldigt ensam att stångas mot dessa.

    1. Jag tycker också att det är anmärkningsvärt att Lidingö Stad avsäger sig all förmåga att påverka. De kan visst uttala sig och stå upp för Lidingöbornas intressen. Jag har också vid flera tillfällen kontaktat Lidingö stad gällande buller och damm från stenkrossen. Men får bara ett ”det där får du sköta på egen hand”. Undermåligt och slappt.

  6. Jag hoppas verkligen det går att få stopp på dessa vansinnesplaner innan det är för sent! Var inte längesedan jag läste om de fina planerna för Ropsten och hur mysigt det skulle bli där – vad hände?! 🤦

  7. Helt vansinnigt att de vill bygga ut tung industri så nära stora bostadsområden, som dessutom håller på att expandera i riktning mot där de vill bygga mer industri. Bostäder och industri ska hållas långt från varandra, det fattar väl vem som helst. Både dåligt för miljön och vi som bor i området. Katastrof om detta får genomföras.

  8. Tjafsa med Malmö år efter år om en massa betydelselösa exotiska projekt sextio mil bort går bra. Men när det verkligen gäller..

    1. Kanske för att det är vi som betalar t ex Malmös ”exotiska” projekt via Robin Hood-skatten.

  9. Bara som kort referens till hur kemiskt aktivt betong är, när det blandas:

    ”Handling of wet concrete must always be done with proper protective equipment. Contact with wet concrete can cause skin chemical burns due to the caustic nature of the mixture of cement and water (including rainwater). Indeed, the pH of fresh cement water is highly alkaline due to the presence of free potassium and sodium hydroxides in solution (pH ~ 13.5). Eyes, hands and feet must be correctly protected to avoid any direct contact with wet concrete and washed without delay if necessary. ” (källa: Wikipedia – eftersom ingen svensk sida vågar skriva ut det)

    Den som inte förstår att det alltså är en mycket farlig verksamhet verkar inte greppa den kemiska processen. Det krävs alltså inte ”bara” vatten, cement (olika typer beroende på krav och hållbarhet) och dammiga fyllnadsmaterial (sten, makadam och sand i alla möjliga varianter) – utan det krävs även kraftiga kemiska komponenter, till exempel för att kontrollera brinntiden (hur lång tid som betongen skall stelna på) eller andra faktorer som ingen idag riktigt kan säga något om.

    Detta är miljöfarlig verksamhet och har inte ett enda dugg i ett befintligt bostadsområde att göra.

  10. 23 maj, 2024 kl. 18:56
    Stoppa Cementdepån
    Ett helt ogenomtänkt planförslag!!!
    Det är fullt med negativa konsekvenser för flera bostadsområden som ligger i närheten.
    Hänsyn måste tagas till människors livsmiljö!!
    Eva Lund
    Svara

  11. Jag hoppas alla är observanta att i samrådsunderlaget finns en betongfabrik nr 7 i situationsplanen som ej ingår nu i ansökt verksamhet. Blir det en cementdepå beviljad i Energihamnen så har vi snart också en ansökan för betongfabrik.

  12. Tidigare cementdepåer har visat sig ha flera negativa effekter på miljö och hälsa. Några av de främsta riskerna:

    Luftföroreningar: Cementproduktion och depåer släpper ut partiklar och damm som kan orsaka andningsproblem och försämrad luftkvalitet, vilket särskilt påverkar personer med lungsjukdomar.

    Vattenföroreningar: Ytavrinning från cementdepåer kan leda till föroreningar i närliggande vattendrag, vilket påverkar både vattenkvaliteten och ekosystemet negativt.

    Bullerpåverkan: Transport av cement med lastbilar och fartyg genererar betydande buller, vilket kan vara störande och skadligt för människor som bor i närheten.

    Kemiska utsläpp: Cement kan innehålla och släppa ut farliga kemikalier och tungmetaller som kan förorena mark och vatten samt utgöra hälsorisker vid inandning eller kontakt​.

  13. Betalartikel SvD som jag inte kan läsa men ”Alternativet vore tusentals lastbilar in till Stockholm. Det skulle bli ett lastbilsrally.”. Varför då? Det ska väl inte byggas i centrala Stockholm? Tusentals lastbilar.. Man tar sig för huvudet. Hur kan man ens påstå något sådant.. Min fråga: Ställer sig våra lokala politiker bakom Jan Valeskogs (S) uttalande? Det är ju tvärtyst vad jag kunnat se.

    https://www.svd.se/a/3M948e/jan-valeskog-hoga-byggnader-i-vartahamnen-far-accepteras

    1. Lastbilsrally för att frakta material till stationen, är vad det står i artikeln. Men precis som med alla inkomster, så skapas utgifter. Om det blir lastbilsrally av att köra sit materialet, ja vad blir det då av alla brtongbilar som kör ut den våta betongen? Vad var det de skrev nu, 550.000 ton per år eller något sådant? Och att man skulle behöva förstärka (!) sjöbotten pga all båttrafik? Och vart tog spåren för NK expressen vägen? Är detta varför man inte velat investera i snabbspårväg mellan Lidingö och Centralen? För att med spår så går det inte att ha denna betongstation? Och vart skall Shell macken ta vägen (på ritningar i artikeln så behöver betongstationen all mark mellan Ropsten från Nya Lidingöbron fram till flisterminalen)? Det finns en hel del som inte framkommer, som att cementen ligger i ett slutet system, men alla vet att när cementen (finns många olika sorter!) Blandas så är det i en öppen trumma, tillsammans med alla kemikalier, ssnd, grus, makadam och alla otänkbara kemiska tillsatser. Och sedan står blandaren och vrider runt detta i en tid tills rätt trödghet uppnås (antar att man fortarande mäter hur mycket kraft som åtgår för att vrida tunnan, dvs elkraft). Med öppningen som kommer släppa ut en hel del. Slutet system? Inte då, bara delar av lagringen, men väldigt långt från hela processrn….

      Tänk om alla betongbilar, och det kommer vara hejdlöst många, lätt några hundra per dygn (stationen skall vara dygnet runt öppen), skulle vara eldrivna? Vore perfekt att snabbladda dessa vid varje betongstation… Men det vore för enkelt…

      I vilket fall, om en betongbil skall ut till Nacka, så måste den alltså köra runt hela Norra Länken, Essingelede och Södra Länken. Låter som att många betongbilar skall vara parkerade på, just det, Essingeleden… Smart tänkt…

    2. Jaa detta är fullkomligt vansinne!
      De ptioritersr en sk miljöstsdsdel med 1000 bostsdsrätter i tråkiga Lövholmen, och hotar hela satsningen på Stockholms nya frontside!
      Som de talat så lytiskt om i åratal
      Detta kommer att avstanna totalt. De kommer att förpesta luften i centrala stockholm. Förgifta vattnet runt Världens största nationalstadspark, och Lidingö! Allt planerat i lönndom, det osar korruption lång väg!
      Måste stoppas!
      Var engagerar jag mig!?

  14. Jag har fått bekräftat från Stockholms Stad att ”samtliga partier” står bakom markanvisningen som Heidelberg fått till Energihamnen. Stockholms skönhetsråd är kritiska till cementsilons höjd och befarar att alla kvarvarande hamnområden i Stockholm kommer att överexploateras på samma sätt som Energihamnen. Det finns ingen politisk vilja eller avsikt i Stockholms Stadshus att backa eller utreda alternativ. Det återstår för oss som berörs att reda ut vilka enskilda politiker som borde ställas till svars. Kanske svårt för oss på Lidingö att göra detta, men det är inte OK om vår kommun betraktar detta som en Stockholmsfråga! Jag hoppas Lidingö förbereder att agera kraftfullt i Mark-och miljödomstolen.

  15. Lidingö stad bör verkligen bry sig om Lidingös verkliga kommunikationers centralpunkt: Ropsten.
    Den påtänkta cementanläggningen påverkar transporter både till sjöss, väg och järnväg. Den nya hamnen tar bort pendelbåtarna till både city och Storholmen. Med sitt läge nära bron finns risker för olyckor och gör gapet mellan Stockholm kortare.
    Spårvägen som planerats mellan Lidingöbanan och City omöjliggörs.
    Vägtransporter längs Norra Hamnvägen mot Värtahamnen kompliceras. Även möjligheten att till fots och cykel ta sig fram längs vattnet blockeras.
    Lastbilstransporternas anslutning till motorvägen blir trasslig och kräver mer än de 4000 m2 som planen gäller, både vad gäller parkering och bredare vågar.
    Att Stockholm lägger lägger emittenter vid sin gräns mot öster, är vi inte förvånande efter alla år med illaluktande västvindar från gasverket mot höghusen i Bodal och Larsberg.
    l

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *