Avstängning i Hjorthagen

Lidingö17 mars 2023 kl 03.1310
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Att åka från Lidingö och hämta någon med bil vid tunnelbanan i Ropsten ger på detta sätt 3 trängselavgifter. Två på vägen dit och en hem. 3*45 = 135 kr
    Gör man detta två gånger om dagen = 270 kr
    Fem gånger i veckan = 1350 kr
    I en månad = 5400 kr
    Fram till juni = 13500 kr

  2. Trippla biltullar om man skall hämta i Ropsten som Lidingöbo? Kanon – vem betalar dom?

  3. Hej!
    Betyder detta att om vi ska till Ropsten och tillbaka till Lidingö trängselskatt 4 gånger?
    Eller finns det nu någon tid mellan in och utkörningarna som tas hänsyn till?

  4. Ni överdriver, dessa multipla passager kommer ej ge högre avgift, det cancelleras automatiskt.
    Ta tillfället i akt att motionera.

  5. Det blir bara en tull till Ropsten om man åker runt första rondellen. Åker ner först mot Värtan, sen svänger vänster efter cirka hundra meter. Då kommer man på vägen som är rödmarkerad. Sväng alltså inte tillbaka till Ropsten som en orange pil visar efter rondellen, utan åk av, ner mot höger och sen vänster efter hundra meter. Som jag skrev ovan

  6. Notering: maxbelopp per dygn är 135 sek under högsäsong, vilket är typ under hela byggtiden. Således blir det max 675 på en vecka. Dvs runt 2800 per månad lite beroende på antal arbetsdagar.

    I vilket fall, det blir alltså billigare att hämtas i stan, eller runt Gärdet/Karlaplan/Östermalmstorg eller varför inte Stureplan. Visst soppan/elenergi är dyr, men frågan är om inte vägtullarna nu blir dyrare….

    Miljöpolitik…

    Och samtidigt passar man på och stänger av Lidingöbanan. Verkligen ultimat tänkt…

    NIMBY eller?

  7. Med Stefans förslag blir det som jag förstår det ingen ändring i trängselskatt jämfört med idag. I stället för att svänga av mot Ropsten åker Du vidare och tar nästa avfart riktning Lidingövägen (”stan”) och i första rondellen tar Du vänster och åker ned mot Värtahamnen, dvs, Du vänder inte tillbaka mot Lidingö i själva rondellen. Du är då innanför ”skalet” och tar sedan första vänster mot Ropsten. Du betalar då bara en ytterligare en avgift på väg ”hem” från Ropsten, dvs. två skatter totalt som idag.

  8. Enklast är ändå att hämta och lämna i Torsvik. För hämta kan man enkelt stå på parkeringen bakom Björntvätten.

  9. Anders Bergstedt 2017-02-16 16:10

    BYGG INFARTSPARKERING NORR OM BROGRENEN NU !

    I avvaktan på att man samsas om hur tågbron skall byggas borde man lösa det akuta problemet som är att Lidingö måste ordna mera infartsparkering. Vi har ju blivit gisslan då det gäller Ropsten och cyklande och gående skall ju numera prioriteras in absurdum.

    Genom att bygga en infartsparkering på den outnyttjade jättestora planen norr om brogrenen skulle dagpendlarna spara c:a 150 kronor och få en stärkande promenad till och från Ropsten. Den tar bara en liten del av planen som samtidigt kan användas för annat. Fortsättning med en spång upp mot brogrenen och framtida möjlighet att stiga av och på tåget är lockande.

    Jag har försökt att påverka tjänstemän och politiker men gensvaret har varit att rada upp alla problem. Huvudargumentet är att platsen skall användas som upplag. Samtidigt anför man att det är oerhört värdefull mark som måste utnyttjas bättre trots att den stått outnyttjad i så många år och detta kommer att fortsätta.

    Det blev ju ingenting av planerna på ett akvarium. Gå in och titta på artiklarna och de storstilade planerna från 2013 på Lidingösidan: http://www.lidingosidan.se/ekonomi/lidingos-blivande-akvarium-akvatiska-snart-pa-samrad/ .Där skulle det finnas 75 parkeringsplatser !!!! Om man skulle komma på något storstilat utnyttjande av området kostar det noll kronor att återställa ! Jag påstår att detta är en närmast genialisk lösning som kostar småpengar jämfört med miljoner som kommer att rulla till bron.

    Jag uppmanar tjänstemän och politiker från alla partier att nu visa att ni kan samarbeta och handla snabbt för att lösa akuta problem utan att det kostar massor av miljoner !

  10. Bilismen kan inte gynnas fattar ni väl?
    Cykla. Minska bukomfånget. Gå ner i vikt. Arbeta på distans.
    96% av alla bilresor är fullkompligt onödigt. En bil står parkerad 96% av sin livstid. Poddar eller delade elbilar som är självkörande är framtiden för resor som ej kan ske kommunalt. Det privata bilägandet kommer i framtiden troligen iaf nästan helt upphöra. Infartsparkeringar är ett gammaldags sätt att tänka. Vi kan öht inte gynna bilism visar all miljöforskning.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *