
Utbildningsnämndens kvalitetsutmärkelse 2022 delades ut via en digital tillställning från stadshuset den 12 januari. En lärare och ett arbetslag fick dela på prissumman på 30 000 kronor. Vinnarna överraskades med blommor och diplom på sina respektive skolor.
Under hösten har det varit möjligt att nominera pedagoger och arbetsgrupper till utbildningsnämndens kvalitetsutmärkelse. Av de nomineringar som kom in valdes tre pedagoger och tre arbetslag ut som finalister i kategorierna Årets pedagog och Årets arbetslag. Finalisterna intervjuades om sitt arbete och den 12 januari presenterade juryn vinnarna.
- Årets arbetslag visar tydligt att de är ett väl fungerande team. I förskolan och skolan behöver vi jobba tillsammans för att arbetet ska bli lustfyllt och framgångsrikt. Årets pedagog har förmågan att knyta an och bygga omsorgsfulla relationer med och mellan eleverna. Hon är också skicklig på att anpassa undervisningen så att alla elever kan ta den till sig, viktiga egenskaper för att möjliggöra ett bra lärande, säger Ulrika Strandberg, förvaltningschef lärande- och kulturförvaltningen.
Vinnarna uppvaktades med blommor, diplom och en prischeck på 15 000 kronor per kategori som kan användas till exempelvis utbildning, studieresa eller pedagogiskt material. Nytt för i år är att alla finalister tilldelas en biljett till Nobel Prize Teacher Summit – en konferens där pedagoger från hela världen möter Nobelpristagare, forskare och fredsaktivister kring ett tema av stor vikt för utbildning.
- Att årligen uppmärksamma och hylla våra duktiga pedagoger och arbetslag genom den här utmärkelsen är viktigt för att synliggöra den fina kvalitet som finns i Lidingös verksamheter. Vi är så glada över det stora engagemang som visas genom alla nomineringar som kommit in. Att vi har duktiga och mycket omtyckta pedagoger råder det inget tvivel om, säger Christer Mohlin (M), utbildningsnämndens ordförande.
Stort grattis till vinnarna och till de övriga finalisterna som var arbetslaget för Hela skolan läser i Käppala skola, fritidshemmet i Vittra Lidingö, Emma Storm lärare i Bodals skola och Ann Gille-Johnson lärare i Källängens skola.
Juryns motiveringar
Vinnare i kategori Årets arbetslag:
Torsviks förskola - Islingeviken, Martina, Emma, Yvonne, Carolina, Tuva, Nathalie och Forat.
Motivering: Med lärandet i fokus låter arbetslaget läroplanen ta form i barnens intressen och nyfikenhet. I kreativa och trygga lärmiljöer lyckas pedagogerna skapa grupper som lär tillsammans och av varandra. Varje barns behov tillgodoses och nyfikenhet och kunskap får vara i fokus. Ett arbetssätt som på riktigt gör lärandeupplevelsen tillgänglig och lustfylld för alla barn.
Vinnare i kategori Årets pedagog:
Jeanette Wasser, Rudboda skola
Motivering: Jeanette är den engagerade pedagogen som skapar motivation hos eleverna och bidrar till samarbeten både i klassrummet och i kollegiet. Hon har ett relationellt förhållningssätt i mötet med elever och kollegor, vilket gör att hon kan påverka och stötta skolans förändringsarbete på olika sätt. Det kan handla om att utveckla läsningen hos eleverna, att designa lektioner på ett mer effektivt sätt, eller att erbjuda differentierad undervisning för att möta olika elevers behov och förutsättningar.