147 dagar och 2,2 milj passagerare

Lilla Lidingöbron5 februari 2024 kl 05.1925

Lilla Lidingöbron skulle ha öppnat den 11 september 2023. Nu har det gått 147 dagar sedan dess.

En normal dag reser 15 000 personer med Lidingöbanan. 15 000 x 147 = 2 205 000 passagerare som alltså inte kunnat åka med Lidingöbanan över bron sedan 11 september 2023.

Många av dessa har åkt buss. Andra har valt bilen. På infartsparkeringen i Bodal syns det tydligt. Innan avstängningen fanns det inte en ledig plats där efter kl 08.30. Nu finns det lediga platser hela dagen. Hur många som väljer bilen istället för tåget hela vägen vet vi inte.

Och vad kostar ersättningsbussarna per dag? SL vill att Lidingö stad ska betala dem. Lidingö stad vill att SL ska stå för notan. I slutändan är det ändå vi skattebetalare som sitter med Svarte Petter.

Lidingö Nyheter och våra läsare (30 000 per månad) undrar hur länge detta ska pågå och vad parterna gör åt saken?

Kommentarer

  1. Finns det något som tyder på att Lilla Lidingöbron kommer att öppna upp ens under 2024? Testandet har ännu inte kommit igång så SLs tidigare uttalande om öppning till påsk ser inte ut att uppfyllas. Jag ser framför mig fortsatt bråk under hela 2024 och det ser allt mer ut som att Lidingö Stad kommer behöva krypa till korset och behöva göra de förändringar som SL kräver. Det verkar helt saknas pragmatism, hade detta varit vilket annat stort projekt som helst så hade det varit krismöten varje dag till en lösning hittats.

    1. Kanske dags att tipsa Uppdrag Granskning eller Kalla Fakta för att få ett mer rättvisande svar på vems ”fel” det är?

      1. Dax för en hearing i stadshuset?

        Inbjudna : Lidingö stad, SL, Trafikverket.

        Någon som hänger på att fixa??

  2. SL är ju ansvariga så det är väl rimligt att de också står för notan av debaclet. Istället straffar de öborna med att dra in busslinjer. ”Miljö”-partiet visar verkligen sitt rätta ansikte nu när de fått makten.

  3. Detta börjar likna en skandal! Ligger det ”en hund begraven” någonstans?
    Är det ett helt annat fel med järnvägsdelen av bron som inte blir publikt?
    Varför kan inte Lidingös skattebetalare få bättre insyn i problemställningen?
    Jag föreslår att kommunen veckovis löpande redovisar status för sina skattebetalare!

  4. SL drog in buss 221 utan förvarning – en diskussion pågick trodde jag men så var det inte. Buss 206 är överfull varje morgon och nästan fullsatt dagen igenom. SL vill minska turtätheten (var 20e minut i normaltrafik) med hänvisning till spårvagnen som inte går från Larsberg. Håller SL på med någon form av intelligens-test av berörda Lidingöbor??
    Det är uselt hur trafiken fungerar i Baggeby-Larsbergsområdet! Ständiga förseningar, fullsatt, bussar som uteblir med en överfull ersättningsbuss för spårvagnen som alternativ. Det är väl klart att bilen fungerar bättre. Och på det fick vi höjda priser. Som tack för tålamod?

    1. Även buss 205 katastrof. Händer inte att den inte är sen under rusning. Då pratar vi ofta 10-20 min sen

  5. Detta är en skandal! Det är dags för Lidingöborna att ställa ner foten och gå man ur huse. Ingen borde betala för att åka på Lidingöbanan förens tjänsten fungerar som den ska.

    /Bengt

  6. I samband med att det började publiceras insändare från Lidingö stad och Sl i slutet på januari så publicerar snabbt därefter en managementkonsultfirma en rekryteringsannons för en projektledare med Lidingö stad som uppdragsgivare och specifikt att hantera lilla lidingöbron.
    Min gissning är att Lidingö stad är i en process att träffa kandidater då det gått 3-4 veckor sedan annonsen kom.
    Denna person bör ju varit på plats för 2-3 år sedan. Jag skulle bli förvånad om frågorna kring bron är lösta såpass att det rullar tåg med passagerare denna sida årsskiftet.

    Daniel Broman och Daniel Källenfors får gärna bekräfta motsatsen.

    Sällan skådat sämre dialog med kommuninvånare.

  7. Vad är det för jävla lekstuga ???
    Lidingö känns som ett Öststadsland på 60 talet
    Man skäms att man bor här 👎

    / L Strandberg

  8. Det är en större strid som vår ö har utkämpat. Egentligen borde staden resa en runsten till minne av detta:
    ”Lidingö þinggari reisti stein at brú stríðar. Óndir SL tvíla ok drepa eybor. Vér hlǫupa ok vinna.”
    Med den äldre runraden blir det:
    ᛚᛁᛞᛁᚴᚢ ᚦᛁᚴᚢᚴᛅᚱᛁ ᚱᛅᛁᛋᛏᛁ ᛋᛏᛅᛁᚾ ᛅᛏ ᛒᚱᚢ ᛋᛏᚱᛁᚦᛅᛦᛁ. ᚢᚾᛏᛁᚱ ᛋᛚ ᛏᚢᛁᛚᛅ ᚢᚴ ᛏᚱᛁᛒᛅ ᛅᛦ ᛏᚢᛅ ᛁᛁᛒᚢᚱ. ᚢᚦᛁᚱ ᚼᛚᚢᛅᛒᛅ ᛅᚴ ᚢᚢᛁᚾᚬ ᛅᚴ ᚢᛁᚾᚬᚾᚬ.

  9. Detta är mycket nonchalant skött! Måste väl finnas någon ansvarig för det hela som kan få till en lösning omgående?

  10. Man får som bekant de politiker man förtjänar.
    Räkna inte med att det blir förändring så länge klubben för inbördes beundran styr.
    På fastlandssidan av bron finns inget som helst intresse av att driva detta i mål. Gör de det så måste de redan avskrivna planerna med spårväg city till Ropsten tas upp. Det självmordsuppdraget finns det ingen, oavsett politisk färg, som vill driva.
    Så detta blir nog reducerat till ett monument över M o LPs extrema slöseri av skattepengar, för tåg lär aldrig rulla över den bron.

  11. Det som kännetecknar ett misslyckat projekt är att tidplan, budget och kvalitet inte nådde uppsatta mål. För infrastrukturprojekt inträffar dagligen avvikelser som projektledaren har att hantera och parera m.h.a riskhantering.
    Nu måste projektbeställaren berätta för kollektivtrafikresenärer varför projektet inte levererar mot uppsatta mål. Men framförallt krävs en kontinuitetshantering för att upprätthålla en fungerande kollektivtrafik inom och till eller ifrån ön. Tillsvidare är broprojektet och spårvagnsdriften två riktiga flaskhalsar och fiaskon.

  12. Karin Wallgren
    5 februari, 2024 kl. 20:04
    Om jag fortfarande arbetade och behövde åka med Lidingöbanan var dag för att komma till jobbet hade jag haft lika stora svårigheter som andra. Detta är oerhört! Gör någonting nu, SL och Lidingö stad. Tänker på alla er som inte har något alternativ och som vackert finner er i situationen. Vad det måste kosta på. Jag läser allt som skrivs och är lika indignerad som alla andra.
    Bilden (från trängseln vid Baggeby station) är helt perfekt. Det ser hemskt ut att utsätta människor för detta debacle, i mörker och i vinterkylan.
    Svara
    (Min kommentar ovan hade hamnat fel. Den har inget med Willys att göra. Ber om ursäkt att jag klantat mig.
    Annars kan kommentaren få vara. Det finns så många bra kommentarer om Lilla Lidingöbron.

  13. Och när man väl kommit fram till t-banan i Ropsten är det enorm trängsel framför rulltrappan som antingen står still eller bara en trappa upp trots hundratals resenärer.
    Samma på tillbakavägen: trängsel för att komma nerför rulltrappan. Trots 3 möjliga trappor.
    ”Reparatör på väg”, jo det har den varit länge nu…

    1. Inte lyckades de med det – tvärtom! Nu har vi till och med dubbla trängselavgifter runt Ropsten på grund av arbetena som pågår.

  14. Jag tycker att det här liknar två små barn som sitter i sandlådan och bråkar om vem som ska leka med den röda brandbilen
    För fan politiker , väx upp och sluta bete er som tjuriga småbarn

  15. Tolkade den totala tystnaden som att ett besked skulle komma under januari men så blev det inte. Moderata väljare kan nog ändå känna sig nöjda. En röst på M är en röst på ett totalt misslyckande. En framgångsfaktor vid senaste val. Trots klavertramp efter klavertramp fick Källenfors fler röster än vad han kunnat drömma om. De M väljarna är inte heller stenkorkade. I varje fall är inte deras barn det. Skolresultaten på Lidingö är ju utmärkta. Säger en som röstar på den totalt osynliga sidovagnen LP.

  16. Varför kliver inte kommundirektören eller kommunstyrelsen ordförande fram? Börjar det bli dax att de båda ställer sona platser till förfogande? Katastrof! Så dåligt ledarskap

  17. En dag när jag står o väntar på buss 206 på Lidingö så är den försenad, när jag kommer till Ropsten är det avspärrat hej p g a de håller på att lägga rör eller nåt varav bussen måste stanna en bit längre bort för att släppa av folk o alla gick i snigelfart till tunnelbanan, väldigt irriterande då jag skulle med en annan buss på andra sidan av busstorget, när jag till slut kommer fram till den bussen, då är den också försenad med flera minuter, överväger om det skulle gå snabbare att ta tunnelbanan o till slut går jag mot tunnelbanan…..Nu räcker det, vi Lidingöbor har fått stå ut med alla försenade bussar, en tvärbana som inte går ända fram till ropsten samt ersättningsbussar som är så överfulla att man nästan aldrig får sittplats,
    också håller sl o Lidingö stad på att tjafsa om vem som ska betala, skärpning för fan!

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *