I samarbete med Lidingö Näringsliv presenterar vi ett antal Lidingöföretag som beskriver hur de klarar Coronakrisen. Exemplen är hämtade från Lidingö Näringsliv debatt på facebook.
BYUS: ”I kristider blir det småskaliga och personliga viktigare än någonsin”…

… säger Mia Brundin, Caroline Bergström, Jenifer
Bergström och Joacim Bergström, som driver modebutikerna BYUS FOR YOU i Lidingö
Centrum och Norra Djurgårdsstaden.
När Corona slog till var det såklart märkbart
för oss att många kunder var oroliga. Både för viruset i sig och för ekonomin.
Det blev ett par lugna veckor där det var märkbart färre kundbesök. Men efter
hand har det sakteligen komma tillbaka igen.
Vi är enormt glada och tacksamma för våra kunder! Både över våra stamkunder som
trots kristid fortsätter handla sina kläder och presenter hos oss, och stöttar
nu när det är tufft.
Vi är också glada för de nya kunder som upptäcker våra butiker för första
gången. Många personer har fått ställa om och arbetar hemifrån, det ger oss som
driver lokala små modebutiker en möjlighet att visa upp vad vi kan erbjuda!
Nästan alla kunder frågar hur vi mår och hur det går för oss. Några har haft
blommor och andra presenter med sig för att visa sitt stöd. Det har värmt
otroligt mycket!
Många utrycker även hur viktigt det nu är som kund att stötta verksamheter
lokalt. Det är fint att höra i denna tuffa tid!
Tack vare fina samarbeten med våra leverantörer har vi fortsatt kunna erbjuda
nyheter i butikerna. Nu kavlar vi upp ärmarna tillsammans med våra leverantörer
och ser till att kunna fortsätta erbjuda inspirerande mode på Byus!
Vi väljer att tänka positivt. Med fokus på det personliga, som alltid varit
vårt mantra! Vi erbjuder egen tid i butiken för den som vill, hemkörning av
varor såklart, få en personlig presentation av sortimentet och service på
distans via face-time samtal med oss i butiken, inspiration via vårt Instagram
och nu har vi även lanserat vår web-shop!
Vi kommer fortsätta erbjuda samma personliga service – man får ta en dag i
taget och tänka positivt.
Webshop: www.byusforyou.se
Lidingö Saluhall: ”Vi är tacksamma för att lidingöborna väljer att gynna det lokala näringslivet”…

… säger Joakim Jernberg som tillsammans med Magnus Olsson driver Lidingö
Saluhall i Skärsätra.
Plötsligt blev det mer människor i Saluhallen och antalet luncher ökade
markant. Vi sålde 25 % mer lunchlådor och restaurangdelen var full.
Lidingöborna hade börjat att arbeta hemifrån - det var så vi
märkte av Corona.
Samtidigt avbokades fester och catering så vi fick en
annan inkomstfördelning.
Succesivt har även försäljningen av våra livsmedel
ökat och att köpa lite mer ”fina råvaror” till helgerna är en annan trend vi
ser. Flera av våra nya kunder brukade förut åka till Östermalmshallen, men
stannar nu på ön och kommer till oss. Vi har inte behövt permittera personal,
tvärtom, vi har anställt extrapersonal.
Vi var snabba på att anpassa oss efter
hälsomyndigheternas regler med avstånd etc. och ganska snart stängde vi
brunchen på lördagar och after-work på fredagar. Vid kan nu se att kunderna
kommer tillbaka och sitter och tar en öl eller så, bara för att få komma ut
lite - men vi är noga med avstånden.
Vi är flexibla och lyhörda mot våra kunder och en del
levererar vi hem till, andra till bilens baksäte, vi tar även emot beställning
från bilen och springer in och plockar ihop varor – allt är möjligt för oss.
Vi har klarat oss över förväntan, dels för vi har både
restaurang och försäljning av mat i butiken och för att kunderna väljer att
fortsätta komma till oss – stort tack Lidingöbor!
Läs mer: www.lidingosaluhall.se
Allservice Fönsterputs & Städ: ”Städning är A & O, i dessa tider”…

… säger Robert Grees som driver städbolaget Allservice
Fönsterputs & Städ, tillsammans med sin bror Dennis och har kontoret i
Hantverkshuset.
När våra kunder verkligen förstod att
Coronapandemin var här, var det många som ringde och sade att de ville pausa
sin städning på grund av oro eller för att de nu var hemma och jobbade. Även en
del av våra kontorsstädningar pausades, då de flesta jobbar hemma.
Men många fortsatte som vanligt med städningen vilket vi är glada för.
Vi gick ut med mail till alla kunder och berättade om ändrade rutiner.
Engångshandskar har vi alltid haft, för våra medarbetares skull. En rutin är
att vi desinficerar arbetsredskap mellan städningarna samt desinficerar
kontaktytorna hos kunder. Det är verkligen extra viktigt just nu att
regelbundet städa och hålla rent. När vi städar hos kunder, så rekommenderar vi
dem att ta en promenad medan vi städar.
Eftersom vi alla utgår från kontoret så träffar vi medarbetarna varje morgon
och på så sätt har vi check på hur alla mår. Vi har haft många bortfall då vi
följt hälsomyndigheternas riktlinjer, och visar någon symptom får de stanna
hemma.
Vi har tappat ca 30 procent av våra intäkter och än så länge klarar vi oss men
drar pandemin ut på tiden så kommer det bli tufft.
Vi har klarat oss hyfsat bra hitintills, mycket för att vi har de bästa
kunderna och många har vi haft länge och har en bra relation med. STORT TACK
TILL DEM.
www.allservice-fs.se