Lidingöföretag i Coronatider

Näringsliv28 maj 2020 kl 06.07

I samarbete med Lidingö Näringsliv presenterar vi ett antal Lidingöföretag som beskriver hur de klarar Coronakrisen. Exemplen är hämtade från Lidingö Näringsliv debatt på facebook.

BYUS: ”I kristider blir det småskaliga och personliga viktigare än någonsin”…

… säger Mia Brundin, Caroline Bergström, Jenifer Bergström och Joacim Bergström, som driver modebutikerna BYUS FOR YOU i Lidingö Centrum och Norra Djurgårdsstaden.

När Corona slog till var det såklart märkbart för oss att många kunder var oroliga. Både för viruset i sig och för ekonomin. Det blev ett par lugna veckor där det var märkbart färre kundbesök. Men efter hand har det sakteligen komma tillbaka igen.

Vi är enormt glada och tacksamma för våra kunder! Både över våra stamkunder som trots kristid fortsätter handla sina kläder och presenter hos oss, och stöttar nu när det är tufft.

Vi är också glada för de nya kunder som upptäcker våra butiker för första gången. Många personer har fått ställa om och arbetar hemifrån, det ger oss som driver lokala små modebutiker en möjlighet att visa upp vad vi kan erbjuda!

Nästan alla kunder frågar hur vi mår och hur det går för oss. Några har haft blommor och andra presenter med sig för att visa sitt stöd. Det har värmt otroligt mycket!

Många utrycker även hur viktigt det nu är som kund att stötta verksamheter lokalt. Det är fint att höra i denna tuffa tid!

Tack vare fina samarbeten med våra leverantörer har vi fortsatt kunna erbjuda nyheter i butikerna. Nu kavlar vi upp ärmarna tillsammans med våra leverantörer och ser till att kunna fortsätta erbjuda inspirerande mode på Byus!

Vi väljer att tänka positivt. Med fokus på det personliga, som alltid varit vårt mantra! Vi erbjuder egen tid i butiken för den som vill, hemkörning av varor såklart, få en personlig presentation av sortimentet och service på distans via face-time samtal med oss i butiken, inspiration via vårt Instagram och nu har vi även lanserat vår web-shop!

Vi kommer fortsätta erbjuda samma personliga service – man får ta en dag i taget och tänka positivt.

Webshop: www.byusforyou.se

Lidingö Saluhall: ”Vi är tacksamma för att lidingöborna väljer att gynna det lokala näringslivet”…

… säger Joakim Jernberg som tillsammans med Magnus Olsson driver Lidingö Saluhall i Skärsätra.

Plötsligt blev det mer människor i Saluhallen och antalet luncher ökade markant. Vi sålde 25 % mer lunchlådor och restaurangdelen var full. Lidingöborna hade börjat att arbeta hemifrån - det var så vi märkte av Corona.

Samtidigt avbokades fester och catering så vi fick en annan inkomstfördelning.

Succesivt har även försäljningen av våra livsmedel ökat och att köpa lite mer ”fina råvaror” till helgerna är en annan trend vi ser. Flera av våra nya kunder brukade förut åka till Östermalmshallen, men stannar nu på ön och kommer till oss. Vi har inte behövt permittera personal, tvärtom, vi har anställt extrapersonal.

Vi var snabba på att anpassa oss efter hälsomyndigheternas regler med avstånd etc. och ganska snart stängde vi brunchen på lördagar och after-work på fredagar. Vid kan nu se att kunderna kommer tillbaka och sitter och tar en öl eller så, bara för att få komma ut lite - men vi är noga med avstånden.

Vi är flexibla och lyhörda mot våra kunder och en del levererar vi hem till, andra till bilens baksäte, vi tar även emot beställning från bilen och springer in och plockar ihop varor – allt är möjligt för oss.

Vi har klarat oss över förväntan, dels för vi har både restaurang och försäljning av mat i butiken och för att kunderna väljer att fortsätta komma till oss – stort tack Lidingöbor!

Läs mer: www.lidingosaluhall.se

Allservice Fönsterputs & Städ: ”Städning är A & O, i dessa tider”…

… säger Robert Grees som driver städbolaget Allservice Fönsterputs & Städ, tillsammans med sin bror Dennis och har kontoret i Hantverkshuset.

När våra kunder verkligen förstod att Coronapandemin var här, var det många som ringde och sade att de ville pausa sin städning på grund av oro eller för att de nu var hemma och jobbade. Även en del av våra kontorsstädningar pausades, då de flesta jobbar hemma.

Men många fortsatte som vanligt med städningen vilket vi är glada för.

Vi gick ut med mail till alla kunder och berättade om ändrade rutiner. Engångshandskar har vi alltid haft, för våra medarbetares skull. En rutin är att vi desinficerar arbetsredskap mellan städningarna samt desinficerar kontaktytorna hos kunder. Det är verkligen extra viktigt just nu att regelbundet städa och hålla rent. När vi städar hos kunder, så rekommenderar vi dem att ta en promenad medan vi städar.

Eftersom vi alla utgår från kontoret så träffar vi medarbetarna varje morgon och på så sätt har vi check på hur alla mår. Vi har haft många bortfall då vi följt hälsomyndigheternas riktlinjer, och visar någon symptom får de stanna hemma.

Vi har tappat ca 30 procent av våra intäkter och än så länge klarar vi oss men drar pandemin ut på tiden så kommer det bli tufft.

Vi har klarat oss hyfsat bra hitintills, mycket för att vi har de bästa kunderna och många har vi haft länge och har en bra relation med. STORT TACK TILL DEM.

www.allservice-fs.se

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *