
– Larssons Plåt startades av min farmors far, Sixten, 1923 och därefter tog min farfar Gösta över och därefter pappa, Rolle, och nu är det jag och mina två bröder Ron och Robin som äger och driver företaget, berättar Richard Larsson. Robin har de senaste åren tagit ett extra ansvar för både kontor och kundkontakter och en trevlig kundmottagning.
– Vi är specialister på metallarbeten och gör olika slags saker såsom inredningsdetaljer, trappräcken, trädgårdsmöbler, båtdetaljer, plåtlister, fönsterbläck och mycket mer. Larssons Plåt är ett genuint Lidingöföretag och vi gör nästan uteslutande jobb åt lidingöbor och lidingöföretag såsom båtvarv, byggfirmor och fastighetsägare.
– Idag har vi sex anställda och är ett fantastiskt team som alla kan producera självständigt – allt handlar om att vi trivs och jobbar bra tillsammans, säger Richard.
– Att hänga med i teknikutvecklingen är en grundförutsättning och vi har just köpt in en 3D-skrivare för mindre specialproduktion där plastdetaljer är ett bra alternativ. Lidingö Golf har fått parasollfotsbussningar, Lidingövarvet har fått olika plastdelar som utgått ur de äldre båtarnas reservdelssortiment. Vi har också köpt en kantfräs som klarar att göra fina fasade kanter samt ett plasmabord som kan skära i upp till 30 mm tjockt stål i egenritade mönster, säger Richard.
– Miljöfrågor är viktiga för oss, vi sorterar vårt avfall och en lastbil kommer och hämtar miljöfarligt avfall.
– Den nya detaljplanen för Stockby innebär att vi får bygga till 180 kvm. Just nu hjälper en arkitekt från Torstenssons oss att rita på en ny byggnad i två plan. Det kommer att innebära att vi både får en större verkstad och plats för kontor samt personalutrymme en trappa upp, säger Robin.
– Vi tre bröder som driver familjeföretaget har för tillfället har vi inga tankar på att bli fler. Ambitionen är att fortsatt att vara ett stabilt och tillförlitligt kvalitetsföretag med tillförlitliga leveranser. För oss är våra kunder det allra viktigaste, därför gäller det att lyssna in och hjälpa kunden att få det den vill ha. Att bygga en ännu trevligare kundmottagning står också på listan, avslutar Richard och Robin.