Vindarnas tempel på plats

Under torsdagen var vädret soligt och lugnt. "Vindarnas tempel" har landat på torgytan (nere till vänster i bild). Vid landfästet Torsvik fortsätter man att gjuta de höga väggarna (uppe till vänster i bild). Kring nya spårbrons bropelare (stödet 12A under den stora bilbrons vägbana) har man rivit form och balkar för att kunna lägga fackverksbalkar mellan stödet 12A och det provisoriska stödet i riktning mot bropelare 11A. Mellan det provisoriska stödet och stödet 11A monterar man yttre form till det blivande tråget. På spårbrons norrsida fortsätter man montering av kantbalkar.
Lilla Lidingöbron15 november 2022 kl 05.016
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Hej och tack för dina bilder. Finns det någon anledning till att beläggningen på gångbanan samt räcket på denna sektion, är annorlunda än det på bron i övrigt?

  2. Jag har aldrig frågat brons formgivare/arkitekt om själva utformningen och materialval. Men jag gör här en egen tolkning. Bron har i sin helhet ett formspråk, som inte bara är tekniskt, utan också ska ge en positiv upplevelse. De mjuka bågformerna och den karakteristiska belysningen är exempel. I detaljerna har man gjort en skillnad i hur trafikanterna rör sig. De som cyklar eller åker moped rör sig snabbare över. Tågen går också snabbare. De gående rör sig i en takt, där de har glädje av mer omhändertagande i materialval och andra detaljer. Handledaren i trä (som får en inbyggd belysning), balkongerna där man kan stanna upp, sitta på bänkar (som inte är på plats ännu), fiska som man tidigare gjort på stålbron. Skillnaden i ”golvbeläggning” visar också tydligare vad som är de gåendes område jämfört med, om allt är asfalt med bara målade linjer som avgränsning.

  3. Ett litet förslag från mig:
    Bron blir bara finare och finare, och gamla väntkuren är i strålande skick nu och det blir säkert väldigt fint med en terass runt huset, kanske planteringar och sittplatser och så vidare; ska bli kul att se. Dock, kära grannar/öbor – har ni sett den betongmur man möts rakt fram när man går/cyklar mot ön? Kunde det inte planteras träd och annan växtlighet framför och kanske till och med kunde det anläggas ett nät/spaljé för vintergröna fasadväxter (som också vildhumlor gillar) – det skulle se så mycket trevligare ut. Mindre betong. (syftar alltså på av/påfarten från/till norra ön).

  4. Måste säga att mittpunkten på bron var en besvikelse. Inte en plats att stanna upp på tyvärr. Alldeles för smalt tilltagen.

Lämna ett svar till Jan Monahov Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *