Stora jobb och precisionsarbeten med bron

Starkt solsken och försommarvärme gör, att vägbanan måste vattnas och snabbt täckas in med plast vid gjutningen.
Lilla Lidingöbron25 maj 2021 kl 05.147
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Jag antar att bron vilar på kassunerna utan att vara fäst vid dem (för att klara rörelser vid temperaturväxlingar). Om det stämmer, hur löser man detta?

    1. Bron vilar på bropelarna, mellan bro och pelare finns så kallade lager (sådana syns mycket tydligt på stora bilbron). Ett lager tar upp rörelser i en riktning som är bestämd. I detta fall riktas rörelser från blivande brogren mot landfästena. En betongbro har mindre rörelser än en stålbro.

    2. Mellan stöd 1-10: I toppen på stöd 2-10 finns lager som tillåter rörelse i brons längsled. Så vid temperaturväxlingar kommer bron glida fram och tillbaka men sitta fast på Ropstenssidan. Tvärs bron är lager inte rörliga, för att kunna föra ner vindlast mm i grunden. Hoppas det var svar på din fråga Jörgen.

      Fina bilder Bo!

  2. Otroligt trevlig läsning! Trevligt med en så pass insatt och genuint intresserad fotograf och skribent!

  3. Fin info!
    Räknade ut att vid extrema temperaturskillnader, givet ovanstående fakta om lager etc, och betongens utvidgningskoefficient, torde rörelser på upp till 50 cm totalt behöva tas höjd (eller längd snarare) för. Noterar en möjligen helt tillräcklig skarvkonstruktion på planritningen av Torsviks landfäste, precis väster om den kraftiga betongmur, som just nu gjuts. Noterar också fyrdubbla lager i stöd 10. Frågan är om rörelserna tas ut i både Torsviks landfäste och i stöd 10 (mellan dubbellagren), eller om allt tas ut i Torsvik?

    1. Från entreprenören har jag fått följande uppgifter:
      Det är rörliga lager i landfästet Ropsten (LF1) och stöden 2-9. De tillåter bara rörelse i längsgående riktning.
      I stöd 10 (brogrenen) sitter två fasta lager för huvudbron (stöd 1-10) och vardera ett fast lager för grenbron 10-12 (gång- och cykelbron) och för grenbron 10-13A (spårbron).
      Från stöd 10 rör sig således bron mot Ropsten samt mot Islinge hamnväg och mot Torsvik. Vid de tre landfästena blir det broskarvar med övergångskonstruktioner, som hanterar rörelser, utan att trafikanter känner det.

      1. Tack för riktigt ambitiöst svar! Det är ju väldigt smart att fördela den expanderande halvmetern på bägge sidor av bron (och dess tre fästen, underförstått). Givetvis är det 10e stödet utsatt för sådana väldigt speciella och stora laster (och dessutom på den djupaste punkten), att fri rörlighet ej kan tillåtas där.

Lämna ett svar till Bo Vading Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *