
Snart införs nya allmänna råd kring marknadsföring av spel i Sverige. Det är Konsumentverket som har tagit fram dem för att alla spelbolag med svensk licens ska följa regelverket på samma sätt. Detta förväntas göra det lättare att förstå spellagen, vilket i sin tur ska påverka spelare på ett positivt sätt.
Det krävs ett tydligt regelverk för att spelmarknaden ska fungera på ett tillförlitligt och säkert sätt. År 2019 infördes därför en ny spellag i Sverige, dels för att öka skatteintäkterna, men också för att minska olagligt spel, skydda spelare från oseriösa aktörer och ha tydliga regler för spelansvar och marknadsföring.
Att den nya lagen infördes har bidragit till att det svenska spelutbudet om pengar har blivit större, eftersom spelbolag kan ansöka och få en svensk spellicens. Exempel på sådana spel är lotterier, slotsspel, vadslagning och kombinationsspel. Alla aktörer med svensk licens måste vara anslutna till självavstängningsregistret Spelpaus, men trots att det licensierade spelutbudet har växt väljer dock svenska konsumenter fortfarande att spela på casino utan Spelpaus. Det är inte olagligt för spelare att spela hos icke-licensierade aktörer, men det är inte heller alltid fördelaktigt.
Vad är ett nätcasino utan svensk licens?
Ett casino utan svensk licens innebär att spelbolaget inte har en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. De som ser fördelar med dessa argumenterar att det är bättre på grund av att det ofta inte finns några svenska insättningsgränser, spel med eget ansvar, samt att det är fler och större bonusar. Nackdelarna är dock att det är ett mindre konsumentskydd, ingen tillgång till Spelpaus och ofta skattepliktiga vinster.
Konsumentverkets nya allmänna råd om spelreklam
Spelbolag utan den svenska licensen marknadsför sig ofta i större utsträckning, vars kampanjer ofta är stora erbjudanden och bonusspel. Detta är inte lagligt i Sverige och svenska spelbolag kan bara erbjuda en bonus eller ett välkomsterbjudande per personnummer. Hur marknadsföring inom spelindustrin är en stor del av Sveriges spellag, där spelreklam är begränsat.
Nu har Konsumentverket kommit med nya allmänna råd kring spelreklam för att det ska bli enklare för spelbolag att följa regelverket. Nedan listas några av de nya råden, som ska bidra till ett större spelansvar, men också göra det tydligare vad som får marknadsföras och inte.
- Störande marknadsföring av spel som drar till sig för mycket uppmärksamhet är inte tillåtet.
- Spelreklam får inte ge skenet av att chansen att vinna är större än den är – oavsett om det handlar om traditionella casinospel eller betting på internationell eller lokal sport. Det ska inte se ut som att det är enkelt eller går snabbt att vinna stora summor pengar.
- Det är ett förbjudet med direktreklam till spelare som har stängt av sig från licensierat spel via Spelpaus.
- Ibland används kända personer i spelreklam, när det görs ska det inte se ut som om deras framgång eller berömmelse beror på spelandet.
- Marknadsföring bör inte utformas på sätt som får spelet att framstå som riskfritt.
- Oavsett var spelreklam visas är den inte tillåten på platser som främst är avsedda för barn och ungdomar.
Källa: Spelinspektionen/Konsumentverket.
Kom ihåg att alltid spela ansvarsfullt när det handlar om pengar. Det är till exempel klokt att sätta upp en förbestämd budget för sig själv. Att spela ska ses som underhållning och inte något man gör för att tjäna pengar.
