Nu kan man gå över bron

Vid veckans slut har all större gjutning för huvudbron och gång- och cykelbron avslutats. Man kan nu gå hela vägen från Ropsten till Islinge hamnväg på bron (om man har tillträde!). De senast gjutna brodäcken är väl inpackade för att betongen ska brinna/härda under bra förhållanden. Solen sänker sig ned, och allt ser rofyllt ut.
Lilla Lidingöbron21 december 2021 kl 05.014

Veckan mellan tredje och fjärde advent klarade man av målet, att gjuta klart vägbanorna på huvudbron och GC-bron. Det betyder att man kan gå över hela bron (om man har tillträde till bron, det vill säga). Den närmsta veckan inriktar sig brobyggrna på viktiga kompletteringsarbeten över hela brosträckan, innan en ny arbetsetapp börjar efter nyår. Det här blir därför den sista rapporten på ett tag, förmodligen till mitten av januari. Vår brofotograf Bo Vading kan därför ta en välbehövlig jul- och nyårsledighet i ett par tre veckor.

Under tisdagen gjuts vägbanan på brospann nio. På bilden är knappt hälften gjutet, man ser vibrobalkarna som används vid avjämningen. Här går det åt cirka 200 kubikmeter betong (sex kubik per bil).

De färdiggjutna delarna täcks in vartefter med plast, detta för att förhindra snabb avdunstning. Notera att däcket till vänster i bild böjer av mot den blivande spårbron. Gc-brons däck förbereds samtidigt för gjutning,...

...som sker dagen efter (på onsdagen). Volymen betong i detta fall är cirka 130 kubikmeter. Foto: Klaus Niederdrenk.

Efter "inpackning" av gjutningarna. Mitt i bild finns ett än så länge 70 cm brett öppet utrymme mellan gc-bron och huvudbron. I föregående reportage beskrivs hur utrymmet ska användas för att ta sig mellan de olika trågen för installationer och underhåll. Det kommer att täckas in med en övergångskonstruktion.

Vid Ropsten har Peab fortsatt arbetet med att gjuta den "låda" (tråg), som ansluter till till Implenias landfäste. I bakgrunden (intill den gula lastaren) skymtar betongfundament till Lidingöbanans kontaktledningar.

Peabs platschef John Harlén berättar, att alla betongarbeten avslutas till årsskiftet. Därefter monterar man räcken och fyller för gång- och cykelvägen med kross.

Från vänster i bild: Vid veckans slut kan Anja Gromek (projekteringsledare), Klaus Niederdrenk (projektchef) och Linas Aleksandravicius (produktionschef) nöjda gå igenom den uppgjorda tidplanen. Man har nått sitt mål, att innan årets slut kunna avsluta all omfattande gjutning för huvudbron och gc-bron. Man kommer nu direkt att göra efterspänningsarbeten och försluta vajerrören med cement. Och städa, städa, städa.

Arbetslagen samlas. Man kan släppa på koncentrationen, det har varit en tuff och skickligt utförd arbetsinsats. Vissa arbetare åker hem för semester, vissa blir kvar en tid för att senare åka. En del byter arbetsplats och ersätts nu av andra specialister. Alla lystrar till "ahoj"!

Implenia bjuder på kvällsmat, grillat viltsvin. Klaus Niederdrenk tackar arbetslagen (rygg mot kameran till höger om ingången, lite ljusare blå jeans, Jan Plucinsky i gul skyddsjacka direkt till höger om Klaus översätter till slovakiska).


På en fråga till Klaus Niederdrenk hur han vill sammanfatta året, får vi svaret: "We are very pleased that we have reached our target to concrete the main superstructure, in theory we can walk now from Lidingö to Ropsten. Especially for the long spans we could therefore avoid another challenging winter castings. We solved so far all technical challenges in a quite professional manner. The team spirit is good, and also the relationship with the client (Lidingö stad) is very okay, we maintain the same target! We defy extreme conditions related to the pandemic and especially availability of material, which was and still is an extraordinary economic challenge. (In my opinion) the whole construction business is legally not prepared for it yet! Most important of course is that we went through without serious accidents!"

Kommentarer

  1. Underbart! 👍 Vilken julklapp till Lidingöborna! Tack Bo för din förnämliga dokumentation av vårt brobygge! God Jul 🎄 & Gott Nytt År! 🎉

  2. Även jag vill instämma i gratulationer och tack till både Bo för hans förnämliga skildring av brobygget samt till alla som jobbat med projektet.
    Som gammal projektledare då förstår jag lyckan över att ha klarat av detta på rätt tid.
    Än en gång Grattis

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *