
Foto: Lidingösidan
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning
med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)

Bra tanke, men exakt HUR skall den dras fram enligt MP?
Är det utefter Södra Kungsvägen, vika av vid Stadshuset (efter OKQ8) och sedan genom tunnel under Torsvik och sedan en ny bro till Ropsten?
Eller är det via Södra Kungsvägen, svänga ned Lejonvägen, fortsätta efter Lejonvägen ut till Norra Kungsvägen?
Eller skall det bli ett stickspår redan vid Kottla(-vägen) förbi Lidingö Ridhus, Hersby Skola, och vidare till Centrum och därifrån som ovan via Lejonvägen till Norra Kungsvägen?
Eller helt ny(gammal) norra gren, som går från Ropsten via Norra Kungsvägen, Lejonvägen, Centrum, Lidingö Kyrka och Lidingövallen, kanske en splitt mellan Näset och Rudboda? Häftig tanke minst sagt, och skulle nog lösa en hel del utmaningar runt Lidingöloppet och andra händelser på Lidingövallen…
Men oberoende av vilken sträckning som föreslås så är ett problem den nya lilla Lidingöbron – den måste kraftigt byggas om på Lidingösida, och med detta kommer cykel och gångvägen kraftigt att påverkas både under byggnationen och resultatet av byggnationen…
Och vad som än görs, så kommer det bli EXTREMT dyrt – och med tanke på att Region Stockholm idag inte ens har råd att köra bussarna på Lidingö, hur tänker ni med just alla investeringskostnader, och återbetalning av dessa? Att Lidingöborna skall betala allt själva eller?
Ni måste vara mycket mera specifika för att få detta att låta som ett realt alternativ – never mind att MP gör allt dom kan för att dra ned på Bussar och inte bygga NK-Expressen, dvs förlängning av Lidingöbanan från Ropsten via Frihamnen till Spårväg City. Detta vallöfte, eller vad det nu är, är helt taget i det blå utan att först fixa det som inte fungerar, eller planerats men sedan motarbetats…
Det enda rimliga är att behålla södra Lidingöbanan i den sträckning den är nu. Det finns ingen anledning att dra den via centrum.
Däremot är jag för ett återuppbyggande av norra Lidingöbanan, där en lämplig sträckning kan vara Ropsten–Nya Lidingöbron–Torsvikstorg–Stockholmsvägen–Lidingö C(enkelspår den korta biten genom centrum som i Norrköping)–Kyrkvägen–Vallen–Näset. Inga komplicerade anslutningar, bara att bygga. Kan förstås kräva flytt av ledningar innan, men annars finns all infrastruktur redan.
Intressant dragning!! Har du någon som helst koll på vilken vinkel som spårvagnarna klara i stigning? Jag minns bara backen upp till Torsviksplan som en jobbig cykelbacke… Och hur gör man med avfarten från Stora Lidingöbron mot Norra Kungsvägen – den känns spontant som lite i vägen, vart drar man den? Eller gräver man helt frankt ned spårvägen under nuvarande avfart? Ja eller vad hittar man på där helt enkelt? Några förslag?
Jag var nog lite otydlig. Jag håller med om att Islinge hamnväg har en olämplig stigning.
Mitt förslag är över Nya Lidingöbron, mitt i biltrafiken. Det vill säga upp för de befintliga ramperna vid Ropsten, över bron, och sedan de befintliga ramperna vid Torsvik. Det är inga stora stigningar.
Enda sträckan där jag inte tänker mig blandtrafik är genom Lidingö C, där jag tänker mig enkelspår rakt i gågatan. Internationellt och även i Sverige är det här inga konstiga lösningar, blandtrafik är normalt för spårvagnar och spårvagnar i gågata med låg hastighet är förutsägbart och trafiksäkert. Hastigheten blir förstås inte samma som om spårvagnarna har eget utrymme, men i gengäld blir tillgängligheten lite bättre, eftersom hållplatser kan läggas direkt vid trottoar och delas med bussar.
Det behöver förstås utredas om bärighet och annat fungerar, men de här vägarna bör redan nu klara tung trafik. Kostar gör det förstås att lägga spår och dra kontaktledningar, men det är en stor fördel att inte behöva bygga några betongkonstruktioner.
Okej – I like it, ser en hel del poänger – men kan du utveckla, är det nya Lilla Lidingöbron du vill nyttja (och i så fall, hur?), eller dra helt nya spår på Stora Lidingöbron, och då vilka filer/sida? Enkelspår eller dubbelspår, hur koppla ihop spåren (man måste ända koppla ihop dem, annars måste det byggas en ny spårvagnshall osv – och sedan NK Expressen, vilken av de två spårsystemen skall kopplas in?). Enklare att fråga än att anta vad du menar…
Försökte hitta information om stigning, och enligt Strava.com (en web sida där aktiva lägger upp olika träningsrundor/segment med GPS data) så ligger det runt 7% stigning – det är 24 meters stigning på 300 längdmeter. Det är kraftigt.
Enligt Wikipedia så mäts stigkapacitet i promille, dvs antal ”vertikala meter per 1000 meter” – och då säger man runt 60 promille för spårvagna. Alltså 60 vertikala metrar per 1000 längmeter.
Således, 24 vertikala metrar på 300 meter, det blir 80 vertikala höjdmeter på motsvarande 1000 längmeter – och det låter spontant som för kraftig stigning för spårvagn upp till Torsvikstorg – såvida man inte gräver ned spårvägen – men som sagt, då kommer nya problem att tillstöta.
Problem är till för att lösas, inget är helt enkelt omöjligt – men det kommer alltid med kostnader och konsekvenser…
Nu vill Miljöpartiet också dra spårväg från Solna till Ropsten.
Och sedan dra spårvägen här på Lidingö på okänt sätt via Centrum.
Och sedan då Ropsten till Djurgårdsbron osv (Den s.k. NK-Expressen).
Många spårvägar och exakt noll kronor och intresse att genomföra dem. Det är väldigt tydligt på kopplingen från Ropsten till Djurgårdsbron där MP klart och tydligt är motsträviga med alla former av fördröjningar som kan tänkas.