
Under vecka 19 passar man på, att vid vindstilla väder göra arbeten, som annars kan innebära risker. Lodbrok arbetar en stor del av veckan med tunga lyft, dels vid befintligt brospann på Ropstenssidan, dels i området nära landfästet Islinge hamnväg. I övrigt armeras vägbanan vid brospann fem, armering görs i kassunen fundament åtta och vid brofästet Islinge hamnväg. Slutligen är rampen till fundamenten 12A och 13A snart klar.

Vid lyftet använder man en C-konsol för att manövrera balkarna ur sitt läge. Man fäster rep vid tvärbalkarna...

...och kan då "lirka" balkpaketet ur sitt läge.

Det ena balkpaketet är på plats, och nu gäller det att åter foga samman hela balksystemet.

Med hjälp av kraftiga handvinschar och genom att slå i stora stålprylar i hålen för fästbult kan de båda balkpaketen föras samman. Uppe till vänster i bild syns fästbult och en kraftig stålcylinder. Man torkar av och smörjer hålet för stålcylindern...

...som sedan slås in med hjälp av slägga. Hela balksystemet, det vill säga 60 ton, lyfts vid nästa vindstilla tillfälle på plats vid fundament nummer sju.

C-konsolen har gjort sitt för den här gången. Människan är liten i sammanhanget, men oundgänglig.

Längst till vänster i bild är tvärbalkarna på plats vid fundament sju. Mellan nummer sju och nummer sex kommer bron att nå sin högsta höjd, fri höjd drygt sju meter vid normalt vattenstånd. Vid veckans slut har man hunnit långt med armering för vägbanan, brospann nummer fem.

Lodbrok används vid många tunga lyft i området mellan landfästet Islinge hamnväg och blivande brogrenen, fundament tio. Här lyfts ett stöd för byggnadsställning på plats vid bropelaren, fundament elva. Den ännu inte färdiga byggkranen syns vid det provisoriska stödet mellan elva och tio. Bilden visar den kraftiga bropelaren vid nummer tio, färdiggjuten men fortfarande omgiven av sin gjutform. Man kan ana hur gång- och cykelbron kommer att byggas från nummer tio till landfästet Islinge hamnväg. I bild syns också väntkuren från Brogrenen, "Vindarnas tempel" vid nuvarande brogren, som kommer att flyttas nära Islinge hamnväg. Se artikel från igår.

I förra veckans reportage visades en ritning på den byggnadsställning med fackverksbalkar, som ska bära form till gång- och cykelbron. Här syns hur man arbetar med att stabilisera fackverken inbördes. I själva landfästets bakre del armeras också för att bygga en kraftig betongmur. Man kommer här att motfylla med massor mellan Islinge hamnväg och landfästet.

Det finns noggranna ritningar på uppbyggnaden av fackverkskonstruktionen.

Vissa delar smörjs och monteras samman.

Även för det här arbetet vill man ha lugnt väder.
Tack Bo Vading för din fantastiska bevakning av brobygget, i både ord och bild!
Mycket fina bilder.
Måste vara en fullframe Nikon eller Canon eller liknande.
Undrar om det är samma kamera, som Du använder för övrigt, som skickas upp i drönaren eller om drönaren själv har en så superb kamera?
Tack för alla positiva kommentarer. Det gör naturligtvis arbetet meningsfullt.
Jag bär med mig två Nikon fullformat med olika objektiv. Ett 14 – 24 mm och ett 24 – 70 mm. Har dessutom med ett 70 – 200 om det skulle behövas. Drönaren är en Mavic2 pro, som har egen kamera. Tillräckligt bra för ändamålet, med tanke på låg vikt. Allt i RAW-format, bearbetning i Lightroom.