
Under den gångna veckan kom den självgående flytande kranen Lodbrok till brobygget vid Torsvikshamnen. Hon förde med sig det temporära brospann, som snart ska sättas på plats (se tidigare reportage). Hon är byggd vid Finnboda varv 1956. Lyftkapaciteten är 260 ton vid utligg 10 meter och 34 meter upp. 100 ton. 20 meter ut och 25 meter upp. Största höjd är 51 meter, minsta höjd 24 meter. Längd 41,6 meter, bredd 16,5 meter. (Fakta från Wikipedia).


Under fredagen lotsades Lodbrok in. Hon får inte gå i Askrikefjärden under dygnets mörka timmar.


Det är en imponerande skapelse. Förutom leverans av brospannet hjälpte Lodbrok därefter till att placera en del tyngre arbetsmaterial på ett par mindre pontoner.
Under veckan har arbetet med omläggning av gång- och cykeltrafiken vid Torsviks brofäste fortsatt.


Gång- och cykeltrafiken kommer att föras över till andra sidan av Islinge hamnväg.


Borrprover av jord och befintliga utfyllnadsmassor tas inför schaktarbeten.


Formar för betongfundament till den temporära bron byggs dels på befintligt fundament till stålbron…


...dels på Torsviksstranden.


Även här görs noggranna kontroller.


Fundamenten är gjutna. Den temporära brons sträckning framgår av bilden.
Fortsättning följer. På torsdag kan du läsa om hur en 32 ton tung kassun ska passas in.