Lodbrok i arbete

Efter att ha väntat på lugnt väder kan Lodbrok under onsdagens morgon äntligen lyfta tvärbalkarna från fundament två på plats vid fundament fem. Direkt därefter avseglade hon till andra uppdrag.
Lilla Lidingöbron16 februari 2021 kl 04.525

Under vecka sex påverkades arbetet vid bron av stark kyla och alltför kraftig vind. Jättekranen Lodbrok skulle hjälpa till att flytta de stora röda tvärbalkarna från fundament två till fundament fem. Isbildning och vindstötar kunde vara faromoment. Genom att utnyttja tider på dygnen då vinden mojnat, kunde arbetet genomföras. 

Under måndagen förbereder man för att lyfta bort tvärbalkarna från bropelaren, fundament två. Några utmaningar man har är isbildning och vind. Närmast fundamentet får de mindre bogserbåtarna hjälpa till med isbrytning så, att Lodbrok kan komma i rätt position intill. Men operationen kräver i stort sett vindstilla, och man måste avvakta.

Det är kraftiga redskap man använder. Måndag kväll har man hängt en så kallad C-konsol i Lodbroks kran. C-konsolen är i sin tur fäst med flera meter långa kättingar i tvärbalkarna.

Det är mörkt ute. Vinden har mojnat. Vid nittontiden kan man lyfta de sista tvärbalkarna. På bilden syns C-konsolen. Med rep från land och från en bemannad korg som hänger från den gula kranen (för mörkt, syns inte i bild) kan man vrida och manövrera C-konsolen och tvärbalkarna. Naturligtvis hela tiden radiokontakt med Lodbrok, den gula kranen och alla arbetare.

Dagen därpå är det åter för kraftig vind. Man tar bort is och skrapar delar, som man når innan balkarna kan lyftas.

Onsdag morgon har vinden åter mojnat. Lodbrok kan nu lyfta balkarna så, att man når undersidan. Notera is man huggit och skrapat bort.

Det är vindstilla, och man arbetar snabbt...

...med att göra rent ytor för att fästa don inför flytt av tvärbalkarna till fundament fem. Det gäller att passa på när det är vindstilla.

En och en halv timme senare på förmiddagen monteras de sista tvärbalkarna invid bropelaren, fundament fem. Man måste vara uppmärksam. Det kan vara halt vid isbildning i det kalla vädret. 

Efter färdig montering kan Lodbrok avsegla.

Under veckan gjuter man också underlag till spår inför flyttning av den stora kranen.

Befintliga spår blåses rena.

Arbetsområdet när veckan närmar sig sitt slut. Tydliga spår efter hur vissa fartyg har kunnat ta sig fram bland isflaken. På brospann två har man rensat befintliga spår. På brospann tre anar man de färdiggjutna intäckta underlagen för spår när kranen ska flyttas. Tvärbalkarna på plats vid fundament fem (nära MSS-en). Vid fundament sex pågår vissa förberedelser. Från landfästet Islinge hamnväg arbetar man i olika stadier vid samtliga fundament.

Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Som alltid stiligt och proffsigt reportage.
    En journalist som låter bilderna tala.
    Man undrar om gångdelen av bron blir klar till sommaren?

    1. Gångdelen öppnas inte i sommar. När olika delar av bygget sedan görs allmänt tillgängliga beror vad jag förstår delvis på pågående pandemi.

  2. Det har varit spännande att följa brobygget. Det verkar flyta på, i stort sett enligt plan. Olyckor tycks ha lyst med sin frånvaro. Vilken stolthet brobyggarna kommer att känna när trafiken kan släppas på. Märkligt att man inte sett inlägg om att arbetsstyrkan skulle vara ojämställd.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *