
Vi kommer nu in i den kalla årstiden. Det märks för arbetarna vid brobygget, inte minst när det blåser. Arbetet med spårbron löper snabbt vidare. I övrigt görs kompletteringar, rengöring med mera på ett antal ställen.

Bergkross fylls i tråget intill landfästet Torsvik (uppe till vänster i bild). Arbeten pågår i den "felande" delen av spårbron. Trågets yttre form är nästan på plats i bild. Spårbrons norra kantbalkar gjuts fast mellan nya brogrenen och ett provisoriskt stöd.

Det är en kylig vecka. Dessutom blåser det vissa dagar, och många arbetare skyddar då ansiktet.

Måndag kväll. Stöden till trågets form börjar komma upp. Arbetet pågår till klockan 19.

Samtidigt som stöden monteras, så rivs den yttre formen på den färdiggjutna brodelen.

Stöden fixeras med rör. Samtidigt läggs...

...träbalkar, som ska bära plank och slutligen brädor till trågets synliga undersida av formen.

Till trågets snedställda sidor monteras stöd.

Och under fredagen är nästan hela trågets golv och väggar inbrädade.

Den färdiggjutna brodelen närmast landfästet Torsvik har rensats från formar och inbrädning.

I tråget vid landfästet Torsvik fylls bergkross. Mannen nere i tråget manövrerar en kraftig markvibrator/padda via radio. I bakgrunden skymtar...

...en grävmaskin, som används för att jämna ut innan materialet packas. Krossen fylls i tre etapper. Totalt blir det knappt 720 kubikmeter bergkross. Vikt knappt 1 450 ton. Därutöver fylls makadam. Nu fylls endast upp till frontmuren, den där armeringen är påbörjad.

Kantbalkar på spårbrons norra sida gjuts fast.

På grund av det kalla vädret har hela konstruktionen varit täckt med plast (syns till vänster i förgrunden) och värmts med varmluftsaggregat sedan dagen innan. Också betongen är varm. Vartefter betong kommit på plats och jämnats till, så täcker man åter och blåser in varmluft. Det är männen i bakgrunden, som gör det.

En vy över det beskrivna arbetet.

På undersidan av gc-bron monteras några kabelskydd. Kablar ska dras från den centrala matarkabeln bland annat till belysningen i gångbanans handledare.

Utefter cykelbanan lackeras nu skydden vid stolpbelysningen i en mörkblå färg.

Tyvärr kan man notera viss skadegörelse i form av klotter på handledaren i trä. Sådan skadegörelse bör uppmärksammas och är straffbar.
Imponerande både att arbetet med bron har fortsatt vädret till trots och att läsarna får sin del i veckoreportaget med text och fina bilder. Tack!