Inte semesterstängt på brobygget

På MSS-en börjar man bygga form för brons vägbana. Det gula området är form till undersidan av det valv, som täcker tråget. Själva vägbanan sträcker sig också ut över en stor del av båda "vingarna". Samtidigt har arbeten påbörjats i området över bropelaren (fundament två) och över landfästet för att kunna sänka ned den här brodelen, när den är färdiggjuten.
Lilla Lidingöbron21 juli 2020 kl 06.191

Vecka 29, brobygget avancerar både nära Ropsten och nära Torsvik. Dessutom är fundament nummer fem snart klart för gjutning.

Form till valvet över tråget byggs. Mittpartiet av valvet är horisontellt. Den skarpögde ser att valvet därefter försiktigt vinklar ned mot trågets sidoväggar.

Vinkeln mot trågets sidovägg tas ut med en mall innan den bärande balken fästs.

De bärande ställningarna säkras mot sidokrafter.

Trågets (och därmed den här brodelens) slut vid Ropstens landfäste. Man börjar riva en del av trågets form och ställning, som ligger över landfästet. Stöd bestående av stålsektioner med handtag bultas fast. Överst monteras…

…hydrauliska domkrafter. När brodelen är färdiggjuten, ska man sänka den genom att ta bort stålsektionerna efterhand enligt ett särskilt schema.

Domkrafterna styrs från det gröna manöverbordet längst ned i bild. Arbetslaget river nu resterande form och ställning över landfästet för att fortsätta bygget av stålsektioner.

Fundament nummer fem är snart färdigarmerat och klart för gjutning.

På arbetsplatsen i Torsvik byggs väggar till kassunen för det stora fundamentet nummer tio, den framtida brogrenen. Man sprutar in fogskum …

…och skruvar ihop stockarna.

Pålknippet för tillfälligt stöd mellan fundament 10 och 11A är färdigslagna (närmast i bild, se tidigare reportage). Här slås pålar för tillfälligt stöd mellan nummer 10 och nummer 11.

Vid veckans slut.

Kommentarer

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *