
Efter påskhelgen är veckan avkortad. Mycket arbete koncentreras nu på, att förbereda de olika stöden för ställningar till spårbron. På huvudbron fortsätter också arbeten kontinuerligt.

Tisdag, första arbetsdagen efter påsk. Bilden visar den båge, som spårbron kommer att få.
Från vänster: Bropelarens stöd 11A (i kassunen finns bland annat ställningar). Den kraftiga stålramen som blir underlag till provisoriskt stöd. Blivande brogrenen, stöd 10 (i kassunen syns till höger den röda konstruktionen, som varit stöd till gc-bron. Där skymtar också en kraftig stålbalk, som också ska flyttas).

Den röda stålkonstruktionen vid brogrenen flyttas till spårbron. Samma konstruktion som någon dag senare syns i skick som bild 1.

Samtidigt börjar man efter ritning montera detaljer (som lastats på flytbryggan till höger) på stålramen.

I kassunen vid bropelare 11A skär man bort hammarbandet i stål, som löper runt kassunens insida. Detta för att få plats med stöd för spårbrons ställning.

Man har lyft upp en kraftig stålbalk, som skymtade i bild 2, på gc-bron. Den görs om, så att den ska passa mellan brogrenen och det provisoriska stödet (bild 4).

Vid 15-tiden fredag lyfts avskurna delar av hammarbandet bort från kassun nr 11A.

Och montering av stöd på stålramen fortsätter en halvtimme senare.

Vid Torsvik fortsätter grundläggning för landfästet till spårbron.

Undervattensgjutning görs för fundamentet till spårbrons sista bropelare 12A.

Man gjuter försiktigt nedifrån och upp. Samtidigt kontrolleras att betong fylls jämnt över hela fundamentets yta.

I tältet på huvudbron värmer man fast den fjärde etappens tätskikt.

Montering av mittbarriär fortsätter. Utefter en sträcka har fästbultar för barriären trots skydd böjts av tunga fordon. Man borrar upp kring bult, mäter in, riktar och svetsar vid behov på nya bult.

Resultat OK.

Montering av mittbarriär efter åtgärdade bultar. Bräda skruvas fast i brodäcket. Barriären gjuts sedan fast.
Hur demonterar man de provisoriska rörpålarna som står under bron vid brogrenen. Verkar bli svårt att dra upp dem när bron ligger rakt ovanför? Eller kapar man dom bara vid botten?
Implenia berättar, att man har två alternativa möjligheter. Antingen vibrerar man upp dem. Eller så låter man dykare gå ned och skära av dem vid sjöbotten (alltså inte bergbotten) och därefter lyfta upp dem.
På dina bilder från Ropsten ser Lidingöbanans anslutning ut att bli ganska ”knicksig”. Samtidigt,om man ser i Google Maps, ser bron ut att ligga i nästan rak förlängning av T-banan. Finns det en plan att förlänga T-banan över bron i framtiden?
Tack för intressant reportage..
Tills vidare blir anslutningen ”knicksig”, men vad jag förstår ändå ok. Så småningom ska hela Ropstensområdet göras om/utvecklas, och då har många lidingöbor förhoppning om att lidingöbanan kan få fortsätta in mot sth city. Men det vet vi inte. T-bana på bron har jag inte hört något om. Nivåskillnad mellan T-banan och bron.