Fokus på spårförbindelsen

Under veckan har brons sista kantbalkar gjutits fast. Klockan är 11.23 fredag den 10 februari. Gjutning pågår vid kantbalken över spårbrons slut, stöd 13A. En symbol för denna "milstolpe" i bygget av Lilla Lidingöbron är rest (bildens mitt/nederkant). Det innebär för arbetarna på brobygget detsamma som "taklag" för husbyggare. De tyngsta momenten är avklarade, och "nu är det bara resten kvar".
Lilla Lidingöbron14 februari 2023 kl 03.362
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Cykelbanan är jättebra, men en fundering: varför har man delat tåg- o cykel-banan mot Torsvik? Det måste väl varit kostsammare att bygga två broar sista biten?
    Vore kul att höra motivet för det!

  2. Jag har inte hört efter med ansvariga, men försöker ändå ge några synpunkter som jag förstår det:
    1. Beställaren/staden har från början bestämt hur trafiklösningen ska se ut. Anbudsgivarna har lämnat pris på det och gjort förslag till den estetiska utformningen.
    2. Spårbron måste komma in som den gör nu. Gc-stråket landar på ett bekvämt sätt (för trafikanterna) i ett parti, som kan utvecklas till torg/park, och som ger bekväm förbindelse både mot Torsvik och mot Islinge. Om man bygger en ”hel” bro ända till landfästet Torsvik, så måste ändå gc-trafiken på stålbron tas bort så snart man bygger ny bro från och med bropelare 11A. Hur klara gc-trafiken till dess hela bron är klar? Nya brons gc-stråk invigdes för många månader sedan.
    3. Det är komplicerat att bygga spårbron och landfästet Torsvik ungefär från och med bropelare 11A på grund av den höga vägbron och inte minst på grund av ont om plats för upplag, plats för kran, grävmaskiner m m. En dubbelt så bred bro skulle göra det ännu mer komplicerat. Dessutom skulle gc- trafikanterna missgynnas också av själva läget/anslutningen till Islinge hamnväg.

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *