Kraftsamling i brotråget

Ett trettiotal personer arbetar mot slutet av veckan med armering m m i brotråget, brospann tre. I alla byggen med upprepade, relativt komplicerade, processer lär sig arbetslagen de olika momenten. Arbetet löper smidigare. Logistiken är viktig, och materiel sorteras på de färdiga brospannen, på "vingarna" invid tråget och på en mindre lastpråm förtöjd vid MSS-en (nederst i bild).
Lilla Lidingöbron15 december 2020 kl 06.005

Armering i brotråget (brospann tre) går snabbt, och på en vecka hinner man långt. Samtidigt har man hunnit undervattensgjuta i kassunen, fundament sju och gjort arbeten vid landfästet Islinge hamnväg.

På lastpråmen stuvas rullar med stålvajer, som ska användas vid efterspänning av brospannet.

På de färdiga brospannen körs materiel till tråget fram via den nybyggda rampen.

Brospann ett och två fylls bland annat med formdelar och (närmare kranen) armeringsjärn.

Förbockade armeringsjärn är uppmärkta och lyfts vartefter ned till arbetarna i tråget.

Nere i tråget pågår många arbetsmoment med montering parallellt...

...samtidigt som kontrollmätningar utförs. På en vecka hinner man långt.

I början av veckan görs undervattensgjutning i kassunen, fundament nummer sju. Betong pumpas från Islinge hamnväg (den gröna mastpumpen i bakgrunden till höger i bild) via den långa flytbryggan.

Fundament sju är det fundament, som ligger längst bort och gjuts från Islinge hamnväg.

Vid brofästet, Islinge hamnväg, borras ett antal hål snett ned i bergsidan. Här fäster man säkerhetsbult med en längd av 9,7 meter. Berget är "dåligt" (se gärna hur det ser ut invid hamnvägen). Detta för att säkra att det inte rör sig, faller ut.

Samtidigt armeras nu hela den långa sträckan utefter det blivande landfästet.

Vid veckans slut har ytterligare gjutning gjorts vid landfästet. Arbetsplatsen är tom, och manskapet har samlats i brotråget för kraftsamlingen där.

Kommentarer

  1. Undrar om något kommer att göras åt ”stora Lidingöbron” utseendemässigt (många broar att hålla reda på just nu)
    Jag menar denna matta fula röda färg med en gul rand nertill kommer ju att se ännu fulare ut med den design som den nya bron kommer att ha.
    Är det möjligen en ommålning och eventuellt en diskret ljussättning efter sidorna på
    gång ? Vad vet du i nuläget om detta ?

    1. Jag vet själv inte något om detta. Företrädare för Lidingö stad läser förhoppningsvis LN med kommentarer och kan då ta till sig frågan.

      1. Det är inte Lidingö stad som ansvarar för bilbron utan det är sedan flera år Trafikverket och hur många därifrån som läser detta kan man undra.

  2. Håller med!
    Kan man inte klä in betongväggarna för påfartsramperna till stora bron (t ex den höga betongväggen som man kommer mötas av då man anländer till ön med nya lilla bron) med murgröna, vintergrön växt av ngt slag, kanske med en monterat beständig spaljé eller liknande. Skulle se trevligare ut.
    Personligen anser jag att stora bron aldrig skulle ha byggts, jag var för en tunnellösning med underjordisk anslutning under hamnen till riksvägnätet redan då.
    Men en viss Hjalmar Mehr (som rev hela Klara), han envisades med denna fula bro, som han också invigde. Han ville ha en röd pil genom ön, fram till Bogesund, där hans dröm-förort i sann DDR-still skulle uppföras. Det blev som sagt aldrig av. Men den fula bron får vi leva med. En tunnel hade besparat oss alla från allt det oväsen som bron orsakar.
    Jag tror ljudet går att uppfatta från stora delar av ön, och mycket forskning visar av vi ej mår bra av ljud-förorening.
    Men visst, till ämnet – måla om i trevligare färg, och som sagt – klä gärna in betongväggen med växtlighet.

Lämna ett svar till K.Engestad Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *