Kraftsamling i brotråget

Ett trettiotal personer arbetar mot slutet av veckan med armering m m i brotråget, brospann tre. I alla byggen med upprepade, relativt komplicerade, processer lär sig arbetslagen de olika momenten. Arbetet löper smidigare. Logistiken är viktig, och materiel sorteras på de färdiga brospannen, på "vingarna" invid tråget och på en mindre lastpråm förtöjd vid MSS-en (nederst i bild).
Lilla Lidingöbron15 december 2020 kl 06.005
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?

Kommentarer

  1. Undrar om något kommer att göras åt ”stora Lidingöbron” utseendemässigt (många broar att hålla reda på just nu)
    Jag menar denna matta fula röda färg med en gul rand nertill kommer ju att se ännu fulare ut med den design som den nya bron kommer att ha.
    Är det möjligen en ommålning och eventuellt en diskret ljussättning efter sidorna på
    gång ? Vad vet du i nuläget om detta ?

    1. Håller med och önskar/hoppas samma sak! Tänkt tanken i flera år, man kan ju verkligen hoppas på det nu!

    2. Jag vet själv inte något om detta. Företrädare för Lidingö stad läser förhoppningsvis LN med kommentarer och kan då ta till sig frågan.

      1. Det är inte Lidingö stad som ansvarar för bilbron utan det är sedan flera år Trafikverket och hur många därifrån som läser detta kan man undra.

  2. Håller med!
    Kan man inte klä in betongväggarna för påfartsramperna till stora bron (t ex den höga betongväggen som man kommer mötas av då man anländer till ön med nya lilla bron) med murgröna, vintergrön växt av ngt slag, kanske med en monterat beständig spaljé eller liknande. Skulle se trevligare ut.
    Personligen anser jag att stora bron aldrig skulle ha byggts, jag var för en tunnellösning med underjordisk anslutning under hamnen till riksvägnätet redan då.
    Men en viss Hjalmar Mehr (som rev hela Klara), han envisades med denna fula bro, som han också invigde. Han ville ha en röd pil genom ön, fram till Bogesund, där hans dröm-förort i sann DDR-still skulle uppföras. Det blev som sagt aldrig av. Men den fula bron får vi leva med. En tunnel hade besparat oss alla från allt det oväsen som bron orsakar.
    Jag tror ljudet går att uppfatta från stora delar av ön, och mycket forskning visar av vi ej mår bra av ljud-förorening.
    Men visst, till ämnet – måla om i trevligare färg, och som sagt – klä gärna in betongväggen med växtlighet.

Lämna ett svar till K.Engestad Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *