
Arbetet med brobygget pågår nu samtidigt på flera platser, vid de tre påbörjade fundamenten, vid Torsvikshamnen och vid det gamla brofästet Islinge hamnväg. Man har också kallat in ytterligare ett dykarlag för att kunna arbeta parallellt.


Den stora stålmallen vid fundament nr 1 (närmast Ropsten) lyfts bort.


En tungdykare gör sig beredd att gå in i korgen och lyftas ned till betongplattan (se tidigare reportage), som en ny kassun ska vila på.


Uppgiften är att täta runt alla pålar. Det görs med hjälp av dessa tunga stålplattor, som har en bredd på 180 cm. De fyra vertikala pålarna passar precis till plattorna. Vid de fjorton sneda pålarna måste plattorna läggas i pålarnas riktning för att passa. Vissa plattor måste då justeringsbeskäras något.


Samtidigt pågår de sista arbetena för att få kassunen färdig. Här lyfts det sista hammarbandet för att monteras. (Hammarband är den övre vågräta konstruktionen, i detta fall en kraftig stålkonstruktion, som förstärker väggen. Man kallar det också väggband.)


Under lördagen lyfts kassunen ombord på pråmen. Vädret är nu nästan lika blött på land som i vattnet. Erfarenhet av läckage vid den första kassunen (fundament nr 2) har medfört, att man valt att från början säkra med presenningsduk.


Kassunen har måtten 16,4 x 11,7 meter och höjden 5 meter (kassunen vid fundament nr 2 har måtten 12x10x6 m). Den väger 46 ton, och det gäller att placera kassunen försiktigt på pråmen.


Kassunen är färdig att sänkas ned vid fundament nr 1. Men först...


...måste en dykare blåsa rent betongplattan med tryckluft. Arbetet är avklarat, och kassunen kan sänkas ned.
Fortsättning följer i morgon, med fler bilder.
Tack för alla dina fina bilder. Otroligt intressant att få följa arbetet på detta sätt. Vilket tufft jobb de har!