Demontering och armering vid bron

Formstöd, stålbalkar och andra detaljer demonteras från MSS-en. Demontering av den kraftiga formställningen vid gång- och cykelbron påbörjas. Kassunen 12A skymtar högst upp i bild. Där förbereds armeringsarbeten.
Lilla Lidingöbron1 februari 2022 kl 05.087
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Tack Bo! Dina bilder och förklarande texter gör att vi alla kan följa brobyggprojektet på ett unikt sätt!

    1. Man har så kallade lager (jfr den stora vägbron, där syns det tydligt). Från stöd 10 (den blivande brogrenen) riktas glidlager dels mot landfästet Islinge hamnväg (gång- och cykelbron), dels mot landfästet Torsvik (spårbron) där rörelser tas upp. Dels riktas rörelser i huvudbron mot landfästet Ropsten. En betongbro, som det här är, får inte lika kraftiga rörelser som den stora vägbron (stål).

  2. Anbudssummorna skiljer sig åt. Implenias anbud låg på 539 193 372 kronor, OHL:s anbud landade på 699 896 608 kronor och C.M.C di Ravenna ville ha 711 984 749 kronor för att bygga bron och riva Gamla Lidingöbron.

    Jag är oerhört imponerad av bygget och har klippt in ovanstående. Hur är det möjligt att åstadkomma allt detta för 539 miljoner ? Hur kan det budet ligga så långt under de två andra och samtidigt vara överlägset bäst ? Det är ju ett oerhört komplext bygge och material, jättekranar, pråmar, formar och alla slags maskiner och hjälpmedel och personal där miljonerna måste rinna iväg snabbt ! Har anbudsgivarna som lagt sig runt 700 miljoner blivit lurade ? Vem står för notan om slutpriset blir en miljard ?

Lämna ett svar till Åke Wilhelmsson Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *