Dags för armering av tråg två

Kranen är flyttad till sitt arbetsläge på det färdiga brospannet. Armeringsjärn sorteras efter storlek och användning. Under fredagen kunde även armering av tråget i nästa spann påbörjas.
Lilla Lidingöbron29 september 2020 kl 06.223

Den stora kranen är på plats. Man har rensat, städat och sorterat inom hela arbetsområdet. Nu kan man börja armera och formsätta brospann nummer två.

Tidigt i veckan demonteras alla balkar som burit MSS-en vid landfästet Ropsten. Här lyfts den näst sista balken bort. Uppsikt för att inte slå i den färdiga vägbanan ovanför.

Den sista balken lirkas fram med stor försiktighet. Man har inte många centimeter till godo...

...för att balken inte ska slå i lastpråmen eller skada det färdiga brotråget.

Lyftet är lyckat, snabbt iväg för att placera balken på lastpråmen.

Under fredagen är allt klart för armering av brotråget etapp två. I fonden syns två lager, som är fästa vid pelaren fundament tre, och som kommer att gjutas fast i tråget.

Man börjar armera brotråget närmast det färdiga brospannet.

Armeringsjärn med distansklossar för golvarmering "prefabriceras" (se också bild 7).

Don för efterspänningsvajrar monteras för att kunna placeras i väggform (se också bild 7).

Armering och formsättning av bropelaren, fundament sex, pågår.

Vid Ropsten arbetar Peab med Stockholms stads möte till brons landfäste. Man schaktar bort förorenade massor, som körs till deponi. Schakten är cirka sex meter djup. 

Nya massor fylls på, och en arbetsyta skapas. Från den ytan pålar man och bygger ett påldäck ut till Implenias landfäste.

Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Som vanligt ett intressant reportage. Vore intressant att bli påmind om hur hög bron blir utefter dess sträckning. Finns det kanske en illustration över det? Man får känslan att bron går i en båge över Värtan med tanke på den första gjutningen. Stämmer det?

    1. Ja den går i en båge. Högsta fria höjd blir 7 meter (kan variera lite med tanke på hög-/ lågvatten. Bågen är en avvägning bl a med tanke på hur lätt/tungt det blir att cykla/gå och fri höjd för båtar.

  2. Beundrans bygge. Arbetar ni både natt och dag ? Har följt varje detalj i byggandet. Försökt iallafall

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *