
Veckan dominerades av kalla nätter. I början snö, övergick i regn och sedan delvis soligt. Och broarbetet fortsatte med god fart.

Måndag. Landfästet vid Torsvik fylls med kross fram till broslutet.

Samma dag lyfter man in delar till den speciella övergångskonstruktionen vid broslutet.

Tisdag. Räls monteras nu också in på landfästet…

…samtidigt som armeringsarbeten pågår vid den del av spårområdet, som ska gjutas. Bilden visar också i bakgrunden, att räcken lyfts in med hjälp av den gula kranen, som är skymd av den höga vägbrons pelare, men som ännu finns kvar.

Vid armering av spårområdet använder man många ”paket”, som man förbockat och najat samman.

Under torsdagen undergjuter man spårområdet fram till övergångskonstruktionen. I väntan på betong kan man njuta av lite sol och av en provtur, som det gamla Lidingötåget kör.

Gjutningen genomförs som planerat. I bakgrunden skymtar män, som samtidigt monterar räcken.

Fredag. Gjutningen ligger under skydd. Bilden visar hur spår och syllar lagts över broslutet och början av landfästet Torsvik. Själva öppningen mellan bro och landfäste syns som ett mörkt streck. I bakgrunden pågår…

…montering av broräcken…

…fram till det gjutna rälspartiet.

Under onsdagen fälls den gula kranen ned. Montering av broräcken pågår i början av spårbron.

Mannen till höger styr arbetet med kranen. Mannen till vänster fäster kroken vid motvikterna av betong…

…som lyfts bort vartefter.

Måndag. Nära Ropsten monterar man utliggare och också frånskiljare (som ligger i skopan).

Frånskiljarnas funktion är, att bryta strömmen vid särskilda händelser. Till exempel om banarbete pågår.

Man monterar nu fler och fler skåp, signaler …

… och utliggare.

Vy över arbetsområdet under torsdagen.