Bron står inte still under stilla veckan

Under skärtorsdagen gjuts vägbanan, brospann tre. På förmiddagen inträffar ett elfel i den gröna mastpumpen. Det är den pump, som ska trycka betong längst bort i brospannet. Man monterar på en längre slang i den blå pumpen för att inte få avbrott i gjutningen. Samtidigt undersöks elfelet. Översiktsbilden visar också pågående arbeten utefter hela brosträckan. I fonden skymtar landfästet Islinge Hamnväg, där gjutning görs. I kassunen, fundament tio (invid lastpråmen längst bort) pågår armering. I kassunen, fundament sju (invid lastpråmen närmast MSS-en) pågår formsättning för temporära stöd till tvärbalkar (jämför föregående reportage).
Lilla Lidingöbron6 april 2021 kl 06.005
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Kommer sakna gamla bron . Många minnen dels när man åkte bil med pappa innan stora bron , åkte tåget som liten och de år man jobbade som konduktör på banan och åkte fram och tillbaka . Känns som en del av ön försvinner tyvärr .

  2. Jag funderar över skillnaderna i hur stora fundamenten till lilla bron och den gamla järnbron är. Nu gjuts kolossala betongfundament med hundratals kubikmeter betong. Jämförelsen med den gamla
    Betydligt ”klenare ” brokonstruktionen är stor. Betänk att den gamla bron i sin krafts dagar också hade dubbelspår med tyngre vagnar och även godståg, dessutom all övrig biltrafik och gång och cykeltrafik till Lidingö.

Lämna ett svar till Björn Gustavsson Avbryt svar

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *