Brobygget fortsätter

Förutom fortsatta armeringsarbeten i "tråget" har man också rengjort och börjat grundolja "vingarna", det vill säga undersidan av den framtida körbanan som kragar ut över tråget.
Lilla Lidingöbron26 maj 2020 kl 07.075
Bara du som prenumererar får:
• Över 5000 artiklar i arkivet
• Alla reportage
• Alla tester (kräftor, semlor, restauranger)
• Bildrebusjakten 1 gång/månad
• Dryckesguiden 1 gång/månad
• Bopriser 1 gång/månad
• Nyhetsbrev 1 gång/månad
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
Läs denna artikel gratis!
... och du får 5000 andra artiklar också!
Prenumerera från
29 kr/månad
Första månaden gratis!
Ingen bidningstid
Klicka här
Du stödjer Lidingös lokala dagstidning med oberoende journalistik
En månad i taget
29 kr/månad
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
Årsprenumeration
295 kr/år
(24:50/månad)
(Ord pris 345 kr/år)
Ingen bindningstid
Första månaden gratis!
En dag
49 kr/dag
Engångsbetalning (kort eller Swish)
Har du redan ett konto?
Text och foto: Bo Vading
bovading@msn.com
Alla artiklar av Bo

Kommentarer

  1. Som alltid intressanta bilder och text om brobygget!

    Kommer den långa gjutformen av trä att kunna användas igen för kommande gjutningar, eller måste man bygga en ny för varje ny etapp?

    1. Man återanvänder så mycket som möjligt. Rensar t ex från spik och skruv. Det som är skadat repareras eller byts ut om det inte går att använda. Själva uppbyggnaden av träformen (se tidigare reportage), plank m m är säkert helt användbart.

  2. När första Lidingöbron byggdes togs timret från Lidingös skogar. När järnbron byggdes gjöts pålarna vid husarviken intill norra djurgårdsstaden. Stora lidingöbrons pålar flottades från Gävle med bogserbåtar. Nu kommer pålarna till lilla Lidingöbron från Turkiet. Cirklarna utvidgas ständigt

  3. Hatten av för dessa reportage!
    Nu börjar jag förstå, tackvare denna bildjournalistik, hur tråg möter pylon via lager. Antar att det, precis som med första kasunen, det alltid tar mest tid med gjutningen av första trågsegmentet, men att laget sedan får upp ångan.
    Ska bli spännande att se hur långt de når under sommaren; av sjöfartsregeringen att döma, torde de ha planer på att nå till mitten till vecka 39, men det återstår väl att se.
    Sedan får väl antas att de relativt snart börjar anlägga brofästet på ö-sidan och arbeta sig ut mot brogrenen, där de slutligen möter MMS-en?

Kommentera

Ange korrekt namn. Kommentarer granskas innan de publiceras.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *